Min puds falder af

Hej

Jeg har savet ud i min ydermur til et vinduesparti med dør. Under partiet har jeg pudset op og herefter malet med en Sigma indurin silicatmaling, som resten af huset er malet med.

Billeder fra den gang det blev lavet i september 2009.

Her 1½ år efter er det ikke gået så godt

Jeg brugte det de kaldte for "Bakkemørtel" i forholdet 8:1. Dvs. 8 dele mørtel til 1 del cement.

Hvad kan der være galt og hvad gør jeg for at rette op på det?

Jeg har købt et par sække Weber færdigblandet pudsemørtel (hed noget i stil med 50/50 0-2), men afventer lige jeres svar inden jeg kaster det på.

Mvh. Jakob Jørgensen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja. gi' du bare materialerne skylden. :o)
Huskede du at vande ud?
Hvor tyk er pudslaget?

Mener nu ikke at jeg giver materialerne skylden  Der er nok tale om en "fejl 40".

Vande ud? Ja mener jeg var på toilettet inden jeg begyndte...  Er ikke helt sikker på, hvad du mener, men jeg fugtede det hele op inden jeg pudsede.

Mht. lagtykkelsen så det sådan her ud, inden jeg pudsede. God nok et andet parti, men princippet er det samme. Ved det her parti, er pudsen ikke skallet af (...endnu i hvert fald). Jeg kan ikke huske om jeg pudsede det op af én omgang. Dog max. af 2 omgange.


Mvh. Jakob Jørgensen
Ærligtalt ved jeg ikke hvorfor pudsen er faldet af.
Men manglende udvanding af det eksisterende murværk er jo vigtigt eftersom tørt murværk omgående suger fugten ud af mørtelen. Og så virker cementen ikke og der sker ingen hærdning og vedhæftning.
Og så er 5-6 cm et alt for tykt pudslag. Der er jo fint plads til et helt skufte under vinduet.
Men i mellemtiden venter vi på at der kommer en murekyndig forbi. )
Prøv at kigge lidt på den her side. Der er meget god info om afskalninger
http://www.mur-tag.dk/index.php?id=192
Skrevet af Demant på 23 apr 2011 09:31
Prøv at kigge lidt på den her side. Der er meget god info om afskalninger
http://www.mur-tag.dk/index.php?id=192


Jeg er med på, at pudsen slår fra fordi noget har tvunget den væk bagfra. Den var fugtig bag ved den afskallede puds, så nok ingen tvivl om at det skyldes frost. Spørgsmålet er så bare hvorfor mit pudsearbejde ikke holdt og der kom vand ind bagved pudsen.

Nu står jeg så og skal beslutte om jeg "bare" skal pudse det op igen med den færdigblanding jeg har købt eller om jeg skal banke det hele af og begynde forfra. Det sidste ville jeg selvfølgelig være lidt ked af.

Hvad ville en murer gøre?

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
Det er en ommer.

Det lyder som om vedhæftningen har været for dårlig og/eller der har kunnet komme vand ind bag ved pudset. Du burde nok have kastet ud eller svummet inden det blev pudset.
Det ville forbedre chancerne for det holder
Sørg for der ikke kommer svindrevner dvs. lad vær at bruge for tynd mørtel og puds ikke i kraftig sol.

God arbejdslyst

OG husk at rense alt det løse gamle puds af før du begynder. Glem ikke forvanding heller.

Ok. Tak for tippene.

Jeg har allerede banket alt det løse puds af. Det stykke som jeg har pudset/støbt op under vinduespartiet virker ikke løst og sidder heller ikke synligt løst. Mener du, er jeg skal fjerne alt det igen?

Alternativt kan jeg pudse op igen med det Weber mørtel jeg har købt som det er nu og så se om det holder.

Svummet/kastet ud, hvad er det?


Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af Jakob J på 24 apr 2011 09:56

Ok. Tak for tippene.

Jeg har allerede banket alt det løse puds af. Det stykke som jeg har pudset/støbt op under vinduespartiet virker ikke løst og sidder heller ikke synligt løst. Mener du, er jeg skal fjerne alt det igen?

Alternativt kan jeg pudse op igen med det Weber mørtel jeg har købt som det er nu og så se om det holder.

Svummet/kastet ud, hvad er det?


Nej da, hvorfor skulle du fjerne det hvis ikke det er løst.

Svumning/udkast. Du skal bruge noget vasket sand 0-4 mm. Det kan sikkert købes i små sække på i dit lokale byggemarked. Så skal du bruge noget cement.
Så blander du 1 del cement til 3 sand. Det skal være tyndt i konsistensen. Så trækker du det på murstenene som du selvfølgelig har forvandet inden, lader det sidde lidt og børster det over med en våd kalkkost. Jo mere grov i strukturen det bliver jo bedre. Så lader du det bare tørre mindst et døgn og så kan du pudse det med almindelig pudsemørtel.
Okay. Det prøver jeg!

Tænkte at jeg måske var nødt til at fjerne det hele, fordi det var for tykt et lag puds og at det derfor vil blive ved med at gå galt.

Tak for rådene

Mvh. Jakob Jørgensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også