Nyt gulv

Hej

Jeg er netop flyttet i lejlighed og skal til at lægge nyt gulv.

Jeg har nogle spørgsmål i den forbindelse, da jeg aldrig har været lds mand...

Der er mellem 95 og 130mm fra beton og op og delvis opvarmet kælder.

Jeg havde forestillet mig at ligge (nedefra):

Kerto strøer 63x40mm klodset op på Knudsen Kiler
Isover isolering 45mm mellem strøerne (de sidste 60 år har der ligget 20mm glasuld)
Novopan Spaandex K-gulv 22mm som undergulv
Parketgulve 14mm

Kommentarer er velkomne...

Derudover - skal der monteres dampspærre eftersom det lægges på beton? Det syner ikke til at have været nogen før?!?

45mm isolering vil give mellem 60 og 95mm luft fra isolering til undergulv, er det fint?

Er der forskell på at ligge 22mm undergulv og 14mm parketgulv fremfor kun 22mm parketgulv, der er beregnet til montering på støer?

På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din opbygning er sådan set okay.

Nej, ingen krav til damspærre hvis det er ned til en delvis opvarmet kælder, en fugtspærre på betonen ville da ikke skade noget.

Ja, det er da hurtigere og nemmere bare at lægge det 22 mm parkett med det samme, frem for at skulle lægge 2 gulve, prismæssigt er det nok også billigere, alt efter hvilket gulv du vælger.

Fordelen ved at lave undergulv + 14 parket er at det er nemmere at skifte overgulvet senere, hvis man ønsker andet gulv senere.

Jeg ville dog stadig helt klart vælge et 22mm parket i stedet for, kan varmt anbefale dig at kigge på Moland eller Haro når du skal ud og kigge på nyt gulv.

Tak Koludabyg

Jeg har netop bestilt katalog fra Haro!

Jeg var ikke helt præcis før - der er delvis opvarmet kælder under knap halvdelen af lejligheden (hvor halvdelen af det er fyrrum). Men jeg vil så vælge dampspærren fra, da der åbenbart ikke har været behov for det de sidste 60 år, og strålevarme fra fyrrum nok trænger igennem resten af betondækket?!?

Nogen anbefaling hvad angår fugtspærre? Tak...
Haro er kvalitet, bare ærligt der ikke er så mange af trælasterne der vil lagerføre det.

Ja, læg en min. 0.20mm PE folie fugtspærre på betondækket, så er du sikret mod optrængen af fugt den vej.

Super - tak...

Jeg vil begive mig i krig med det!
Var så lidt.

God arbejdslyst...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis