Murmål i forhold til spær

Hej

Inden min facadeopmuring har jeg lige tjekket mål fra lecablokkene i fundamentet og op til spærfødderne. Der er ca. 5,77 meter målt med laser. Der kan være lidt unøjagtighed, hvis jeg ikke lige har holdt laseren præcist under de enkelte spær. Den største tolerance, som jeg kan måle er på 15 mm.

Det faste undertag af brædder er lagt, og spørgsmålet er nu, hvordan man bedst håndterer omtalte tolerance, så der bliver mindst muligt at se henholdsvis tag og murværk ?

Murværket afsluttes med gesimser over 5 skift.

På forhånd tak !

Selvbyggeren

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg lidt i tvivl om det er bredden eller længden af bygningen vi snakker om ?

Men normalt jævnes en evt. forskel jo bare ud når man lægger nyt tag, nu kan jeg ikke huske det var tegltag du skulle have på, men er det tilfældet så er 15mm ingen problemer...
Jamen så er det ikke det store problem, du kan sagtens trække de 1.5 cm uden det kan ses på et tegltag.

Husk at dit tagpapundertag ikke holder helt tæt efter at klemlisterne er monteret, så hvis vejret skifter bør du nok overveje at dække det af hvis det skal stå åbent i længere tid, men mindre du har sat lister i noget tagkit eller andet der lukker hullerne efter klemlisterne er sømmet på, så vil du opleve at der trænger vand ind langs klemlisterne og ned i spærene.

Afdækning. Nu ved jeg ikke hvor længe lige den type underlag må stå uafdækket?

Men ellers er vi vist ude i noget "overkill" her.

For selv om der trænger fugt ind under klemlisterne og ned langs sømmet i spæret.
Ja det gør jo ikke noget. Sømmet er vel overfladebehandlet af en slags og fugten forsvinder jo igen . Om ikke andet når der kommer tagsten på.

Og så er der jo lige den fordel ved papundertaget, der har en tykkelse på et par mm, at der jo ikke er meget plads mellem søm og pap.
Og endeligt at når sømmet slås i med sømpistol, udvikles en masse varme, (gnidningsmodstand), hvorved søm op pap på det nærmeste smelter sammen.
Vil jeg tro.
Umiddelbart kan tagpappen jo stå flere måder uden afdækning, men det er mere underlaget der ikke har så godt af vandet.

Nu ved jeg godt han har valgt rupløjet brædder frem for krydsfiner som underlag for hans faste undertag, og det begrænser selvfølgelig problemet med dannelse af skimmel.

Men problemet med indtrængen af vand ved klemlisterne er jo ikke et helt ukendt problem, og specielt ved fast undertag noget folk måske bliver lidt chokkeret over, da problemet er større her, da vandet jo ikke som ved huntonit undertag og banevare undertag flader mod midten, men bliver langs klemlisterne, og derved kan der godt trække mere vand ved dette undertag.

Af hensyn til varme når listerne sømmes fast, så holder den ikke helt desværre, hvis jeg skal til Ringsted og rette op på en kuldsejlet tagrenovering dernede, så skal jeg gerne tage nogle billeder af hvordan tilbygningen ser ud efter flere måneder med fast underpap på bygning, hvor lægter og teglene aldrig blev lagt inden vinteren kom, da jeg så det i slutningen af september var det allerede helt sort af skimmel, og det var altså kun 6-7 uger efter de lagde det undertag, men efter en periode med rigtigt meget vand.

Det hele er så blevet dækket af med presseninger her inden vinteren tog rigtigt fat, og har stået sådan lige siden, imens de har arbejdet med et forlig og erstatning  med den tømrer der har lavet arbejdet med taget.

Men som sagt er det heller ikke et problem hvis ikke det skal stå længere varigt, eller havde jeg netop valgt at montere klemlisterne senere for at undgå dette, for hvis ikke der er muret op endnu, kan der jo godt gå en rum tid inden taget bliver lukket med tegl...
Annonce
Jamen la' os se de billeder.
Tvivler indtil videre på at problemet relaterer sig til klemlister og søm udelukkende.
Koluda har faktisk ret, da der kan komme ret så meget vand ind ved klemlisterne, også ved banevarer o.l. da det jo mens undertaget er uafdækket er påvirket af blæst og slagregn etc.
Det skal jeg ikke afvise.
At der kan komme vand ind,
Ved klemlisterne.

Men skadevirkningerne ved vandindtrængen må da være relativt begrænsede. (Særligt her i sommerhalvåret)

Men så springer vi lige over i den anden grøft. Hvorfor tætner man så ikke klemlisterne enten ved monteringen.
Eller bruger lister med noget tætningshalløj på anlægsfladen? Det må være en sag for DAFA eller andre.

Skrevet af hpox på 26 apr 2011 11:56
Eller bruger lister med noget tætningshalløj på anlægsfladen? Det må være en sag for DAFA eller andre.

Det findes allerede, er dog ikke Dafa der kom med det først, men Profile kan dog ikke finde det på deres hjemmesiden, så hører lige Frank i morgen om ikke den trænger til en opdatering...

Den anbefales bla. til vingetegl tage osv. hvor der finder væsentligt mere vand ind i taget end ved en falstagsten, og bliver sikkert også mere og mere brugt fremover, men det er en smule besværligt at montere inden klemlisterne, så nok derfor det ikke rigtigt har slået igennem endnu, det kan dog monteret på klemlisterne inden monteringen, så burde jo ikke være så stort arbejde alligevel.

Hej

En person fra spærfabrikken nævnte godt nok, at sømhullerne kunne give vandindtrængning. Jeg overvejede derfor, at smøre en smule klæbeasfalt på alle steder, hvor det skulle sømmes. Jeg droppede dog tanken igen da jeg ikke kunne finde yderligere information og nødigt ville spille min tid på noget, der ikke så ud til at være normal praksis. Efter ovenstående dialog, vil jeg nu overveje at gøre det på de resterende klemmelister (garage og dem som mangler på huset.).

Hvis det skal placeres en klimmeliste på hver side af gratspærrene må der jo blive dannet en kløft, hvor evt. regnvand vil blive fanget og ledt mod klemmelisterne på vej ned ad taget. Her vil det jo nok være nødvendigt med ekstra opmærksomhed.

Leverandøren har oplyst, at man anbefaler, at der lægges tagsten over SBS 2300 efter senest 2 måneder, idet der ellers kan opstå små krakeleringer i overfladen. Min tanke er at overdække taget med det billige grønne presenninger og så lige skrue nogle brædder på over klemmelisterne (ikke igennem) for at holde det hele ordenligt fast når det blæser.

M.h.t murmål er det korrekte vel, at murer helt præcist op, så gesimserne er i vage hele vejen rundt, hvorefter evt. tilpasninger så sker i forbindelse med oplægning af tagstenene.

Selvbyggeren

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis