Kombimaskine

Hej,

Til brug i forbindelse med nogle "hjemme-projekter", drivhus, hønsehus, ny gavlbeklædning m.m. har jeg brug for at udvide maskinparken. Jeg skal bruge en god bordrundsav og en afretter/tykkelseshøvl. Jeg er kommet lidt i tvivl om det er bedste at købe en kombimaskine som denne:

http://www.primusdanmark.dk/kombimaskine-c-112_123.html

eller en rundsav som denne:
http://dorchdanola-netbutik.dk/product.asp?product=44992

sammen med denne afretter/tykkelseshøvl:
http://dorchdanola-netbutik.dk/product.asp?product=45980

Er der nogen der har erfaringer med noget af ovenstående, eller har andre "indspark", høre jeg gerne fra jer.

På forhånd tak.


Søren


 


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
straszek.

Kender ikke de modeller du viser.

Kombimaskinen:

Umiddelbart ser det ud til at der er meget maskine for pengene, men det komme helt an på hvilke behov og forventninger du har til en sådan maskine.

Kombimaskiner som denne har fordele & u-lemper.

Fordele:

Du har en del muligheder som at save/høvle osv.

Ulempe:

Som F.eks. mere omstilling for at komme til at lave andre ting som står næst for.

Rundsaven:

Sikkert en god maskine, men igen afhængig af behov ser jeg ingen kip muligheder af klingen, den er helt sikkert god til at save nogle plader på, og flække brædder og den slags.

Tykkelses høvl og Afretter.

Set ud fra erfaring er denne alt for lille, men til små emner og lister og den slags, kan den sikkert vær ok.

Men at rette noget på sådan en maskine vil altid være vanskeligt. (en retholt vil være vanskelig) at lave for at tage et eks.

Har bare erfaring for at købe for småt, vil du måske på lidt længere sigt fortryde købet.

Måske er jeg for vant med maskiner som maskinsnedker har jeg levet af bruge disse maskiner, og har hoved sagligt kun brugt solo maskiner, som så koster noget mere, men har fordele som kombi maskinen ikke har.

Så at råde og vejlede vil være lidt vanskeligt, når jeg ikke kender mere til ambitioner og forventninger. (set med mine briller- kan jo ikke andet)

Håber alligevel at du kan bruge mit indlæg til noget positivt

Og held og lykke med din/e nye maskiner, men pas nu på ikke at komme "galt af sted"

Du skal/må ikke være bange for dem, men have respekt for det de kan.

Dette er sagt i bedste mening, ikke for at være gammel klog eller smart.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
men den største ulempe er hvis saven er i stykker.!
så skal resten af maskinen med i reberation. (kombimaskine)

men der er klar fordel med rundsaven med kipfunktion
og tykkkelseshøvlen den lyder lidt klejnt. hvis du skal høvle 100 x 100 mm. bjælker.!
hvad med langhulsboring.!!!
Hvis du har pladsen så er dedikerede maskiner at foretrække.
Jeg ville ikke handle med primus danmark.
Prøv at kigge på brugtmarkedet. Der kan gøres nogle gode køb af gamle industri maskiner i ny og næ.

ved læsning af specs kan man se at kombimaskinen er underdemensioneret og værst af alt under motoriseret.

Jacob
Jeg har selv en lille ældre kombimaskine af det gode mærke Luna, det er en fin lille maskine, men kun til småting, så at høvle gavlbrædder lader sig ikke gøre uden at ta' meget små spåner, det rækker en normal tålmodighed ikke til. Min rundsav kan heller ikke save i smig, men det ved man jo inden køb, så er min også med fræser, en rar ting.
En ting man måske ikke lige tænker over er, at når man stiller f.eks. tykkelsen i høvlen, så stiller man samtidig på fræseren og langhulsboreren. Så ved lidt serieproduktion skal man lige tænke over arbejdsgangen.
Hvad angår den maskine du spø'r på, så vil jeg sige, at det jeg har købt hos Primus ( lamelfræser ) var ubrugeligt på grund af helt vildt meget slør i fremføringen, i brug kunne placeringen af sporet svinge ca 1.5mm.
Saven fra Dorch kan stilles i smig.
Den lille høvl, kan heller ikke ta' ret stor spån.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis