isolering af gulv, 300mm+++ ? beregninger?

Hejsa Alle.

Efter den tråd der lige har været her angående isolering under gulvvarme gulv.
Der blev skrevet at 300mm havde en værdi på 0,12W m2 men hvad nu hvis man ligger 350mm 400mm 450mm? er der en der kan lave beregningen? og hvad der ville være at spare? Jeg er jo alligevel ved at grave ud, og kunne godt tænke mig at vide om det kan "betale" sig at ligge mere, gulvisolering er jo ikke billig.

I den anden tråd, kunne man se at dobbelt så meget isolering halverede varmeforbruget, men at komme ned til ,06W m2 kræver 600mm isolering, og det vil jo koste kassen, og kan man verhovedet bruge g60'er til over 300mm?

Det ville være super, hvis en kompetent person ville opstille et regnskab, så man kan se tilbagebetalings perioden..

For gulvisolering er jo et emne, der ofte bliver snakket om herinde

Mvh

Morten

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved ikke hvilken tråd du henviser til.

Men en fordobling af isoleringstykkelsen halverer ikke energitabet.

 

Som eksempel et loft på 1m/2

Hvis ingen isolering og du efterisolerer med ca. 100 mm får du en årlig besparelse på 100 kvh

Hvis ingen isolering og du efterisolerer med ca. 200 mm får du en årlig besparelse på 113 kvh

Hvis der er ca. 100 mm og du efterisolerer med ca. 200 mm får du en årlig besparelse på 17 kvh

Hvis der er ca. 100 mm og du efterisolerer med ca. 435 mm får du en årlig besparelse på 22 kvh

 

Ovenstående fremgår af et beregningsprogram fra Rockwool.
http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+...par+penge/ 

 

Det kan sagtens beregnes noget tilsvarende for flamingo, Men eftersom der ikke endnu rigtig bruges tykkere isoleringslag end 300mm findes det nok ikke på tabelform.

 

Kan også se at S80 f.eks. isolerer bedre end S60 og den nye C80 isolerer bedre en selv S150. hvis man vælger S80 frem for S60 giver det 7% bedre isolering, så vidt jeg kan regne mig frem til.

Mvh

Morten

Nu var det jo altså Thermisols tal der blev gengivet.

I U-værdien indgår hele konstruktionens tykkelse.
Eller.
U-værdien er udtryk for en konstruktions, (altså hele konstruktionen) varmeledningsevne. Ved en temperaturforskel på 1 grad.

U-værdi og varmetab er udtryk for forskellige ting.
I varmetabsberegningen indgår tillige den temperaturforskel der er på begge sider af isoleringen.

Altså. I mit eksempel om loftet, som jo så ikke er særligt relevant, nævnes ikke noget om U-værdier, kun isoleringstykkelser contra varmetab.

Temperaturforskellen ved beregning af varmetabet i loftet er.: +20 gr inde og - 8 gr ude. Altså en temperaturforskel på 28 gader.
I gulvkonstruktionen er temperaturen stadig 20 gr inde, men kun + 4 grader i jorden. (Den beregningsmæssige jordtemperatur er jeg langt fra sikker på, kan slet ikke huske den). Men vi siger at temperaturforskellen i gulvkonstruktionen er 12 gr.

Altså. U-værdien er udtryk for varmeledningsevnen, men temperaturforskellen afgør hvor stort varmetabet er for den pågældende konstruktion.

Det er præcis derfor at det er langt mere profitabelt at isolerer med 500 mm i loftet end i gulvet.

Hvis nu udetemperaturen i stedet var -50 gr. (Som på indlandsisen) ville varmetabet jo osse blive tilsvarende større.

Konklusion: En fordobling af isoleringstykkelsen kan være, (men gør det sjældent) kan betyde en halvering af U-værdien. men en fordobling af isoleringstykkelsen er ikke et udtryk for en halvering af varmetabet.

(Ovenstående er ikke hele forklaringen på forskellen mellem U-værdi og varmetab)

Prøv evt. at finde Mini-leksikon på Rockwools hjemmeside om omtalte emner)










16 gr skulle temperaturforskellen være - i gulvet.
Arhh ok, ja det giver jo mening, med den mindre temp.forskel der er ved gulvet, det kan jeg godt se humlen i, nå så tror jeg det bliver 300mm S80, så isolerer det lidt bedre, og jeg skal ikke grave mere ud

Og tak for forklaringen

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis