Spørgsmål om El og belysning i nyt køkken

Jeg skal lave nyt køkken snart, og skal have trukket nogen ledninger rundt omkring, men er lidt i tvivl om et par ting.

Der skal trækkes en ny 400V(fra eltavle over loftet) til ovnen som skal over på den anden side at køkkenet, der skal naturligvis fræses en rille i væggen fra loft ned til ovn den skal ind i. på den samme side skal jeg også have noget belysning under vægskabene og i vægskabene, den ledning kommer også fra loftet. 

Spørgsmålet er så kan man ligge den 400V og den belysnings ledning i samme udfræsning?

på den samme side skal der være nogen 230V stikkontakter til div ting.

Kan man godt tage strømmen til dem fra den 400V ledning, dvs 1 fase, nul og jord, istedet for at skulle trække en seperat 230V med ude fra bryggers? går ud fra at ovnen på ingen måde kan bruge max Kwatt på en 3 faset 400V forbindelse..

Og til sidst, er der nogen der har links til spots/lamper til vitrineskabe, og over køkkenbordet, gerne LED lamper(der ser naturligt ud) og gerne 230V tilslutning(gider ikke det transformer cirkus).

Mvh Pizzabager

57 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan godt køre kablerne i den samme rille. Det er en dum ide at begynde at blande dit "kraft" og "230V", men hvis du ikke sætter mere end 10a foran dit kraft må du sådan set godt, det kan dog ikke anbefales da du så nok ender med at sprænge sikringer når du bruger ovn osv. tvivler nu os på du får lokket din elektriker til at montere på den måde, men du har vel noget nuværende 230v da du har strøm til din belysning ?

 - mvh. Esben

og du kan nok ikk rigtig få nogen 230v spots under overskabe, så skal du nok over i noget lysstofrør, ved ikk om du kan få noget tilsvarende i led, men hvis du evt. vil ha led spots skal du nok også ha noget led driver foran.

 - mvh. Esben

Ang. de 230V har jeg en kontakt ved siden af som godt kunne bruges, jeg ved bare at den også forsyner 2 værelser med tv og computer i begge rum, lys i 3 rum, inkl spots i gangen (8x25watt spots), lys i køkkenet 5x25watt spots+ ca 100-200watt bord og skabsbelysning, køleskabet i køkkenet, spørgsmålet er om den kan klare microovn og køkkenmaskine også, ved godt alting jo aldrig er tændt samtidig men alligevel..

Jeps de spots er nok ikke nemme at finde, der findes nogen G9 230V pære på 20watt, der må vel findes nogen lamper til dem, ville godt nok hellere have nogen LED lamper men hvis det ikke rigtig findes er det jo svært
Er du sikker på din ovn kræver 3 faser?

Husk at der er krav til antal af stikkontakter i køkkenet, ligesom at der er krav om at de skal sidde på to forskellige grupper. Lad være med at tage det fra dit 3-fasede stik, da du risikerer at brænde dit køkkenudstyr af, hvis der opstår en nullingsfejl. Og som esbenuth, så må dine stikkontakter max. være forsikret med 10A (eller i nogle tilfælde 13A).

Men alt det kan din elinstallatør fortælle dig mere om.
Jeg var lige ude og checke mit elektroskab (lejlighed, bygget år 2000)
1x trefaset gruppe kun til komfur/ovn
1x enfaset til køleskab og opvaskemaskine (stikkontakter)
1x enfaset til belysning og diverse stikkontakter.

Mht. om komfur/ovn kræver tre faser: ja, det er min erfaring. Hvis der er fire kogeplader og ovn/grill, så ligger tilslutningseffekten på over 10 kW.

Men der er ikke noget problem i at trække flere kabler i samme udfræsning, men som sagt, de kører på forskellige grupper.

MvH,

Bent
Annonce
Skrevet af jenshøj på 21 apr 2011 18:31
Er du sikker på din ovn kræver 3 faser?

Husk at der er krav til antal af stikkontakter i køkkenet, ligesom at der er krav om at de skal sidde på to forskellige grupper. Lad være med at tage det fra dit 3-fasede stik, da du risikerer at brænde dit køkkenudstyr af, hvis der opstår en nullingsfejl. Og som esbenuth, så må dine stikkontakter max. være forsikret med 10A (eller i nogle tilfælde 13A).

Men alt det kan din elinstallatør fortælle dig mere om.


Ovnen kræver ikke 400V, det er en ny ovn fra ikea og der står den kan kører med 230-400V. men den skal jo have jord. og det har jeg ikke den den stik kontakt der er lige ved siden af den.

jeg har 400V på 3 faser i køkkenet i forvejen, men på den modsatte væg hvor induktions kogepladerne kommer til at være, der kunne man godt tage strømmen til ovnen fra, men det er nemmere at trække en ny ledning fra eltavlen i bryggers hvor der  er en ledig 3 faset 400V gruppe..

lad mig lige forstå, UD over de 400V til kogeplader/ovn skal der være 2 grupper 230V? eller kun 1?
Din ovn skal have 230V.
Det er helt ok at du også trækker den videre til dine stik kontakter. den må bare ikke forsikres med mere end 10A, vedmindre du trækker den som 2,5mm2 (og om der står max 10A på din ovn.
Når du trækker ny strøm så syntes jeg du skulle se at få jord på din opvaskemaskine såfremt du ikke allerede har det.

Jacob
lad mig lige forstå, UD over de 400V til kogeplader/ovn skal der være 2 grupper 230V? eller kun 1?


Læs stærkstrømsbekendtgørelsen 801.53 og bilag A. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862
Min. 3 stikkontakter fordelt på to grupper. Der er nogle undtagelser i forbindelse med renovering, hvor det ikke er nødvendigt at udvide installationen med flere grupper, men din renovering lyder så omfattende, at jeg ikke tror du kommer ind under det. Men igen, snak med din elinstallatør om det - han ved det med sikkerhed.


Skrevet af Jacob Antenne på 21 apr 2011 22:35
Din ovn skal have 230V.
Det er helt ok at du også trækker den videre til dine stik kontakter. den må bare ikke forsikres med mere end 10A, vedmindre du trækker den som 2,5mm2 (og om der står max 10A på din ovn.
Når du trækker ny strøm så syntes jeg du skulle se at få jord på din opvaskemaskine såfremt du ikke allerede har det.


Ja min opvasker skal have jord, da jeg flyttede ind i huset satte jeg den til i bryggerset i den 230V kontakt der var, og første gang jeg rørte ved den kildede den kraftigt, så der fik jeg hurtigt sat en 230V med jord i op.

hvis 230V med jord er nok til ovnen så er der jo ingen grund til at trække 400V, kontakterne til 400V koster også en hel del mere..
@Jacob: Du må stadig ikke sætte mere end 10A (13A) foran dine stikkontakter!!

@Pizabager: Bliv ved med at spørge herinde, til du er 100% sikker. Det kan være farligt at rode med el selv.
-Bla. derfor er det autorisationskrævende arbejde...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 47 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis