Træterasse - skjult montage, erfaringer søges

Hey

Jeg er ved at skulle bestille træ til vores træterasse (Ipe eller Cumaru) og havde kigget nærmere på disse beslag Hetra H2 

Under forespørgelse på pris på træ ønskede vi også pris på disse beslag, men en anerkendt leverandør skrev dette

"Vi  forhandler ikke Hetra beslag .. vi anbefaler slet  ikke at bruge dem ,vi har selv lavet forsøg med dem og  vi er ikke tilfredse med resultatet  .. foruden er det et dyrt beslag og det er heller ikke nemt at montere.. "

Jeg er LDS (uddannet håndværker), men lige netop arbejde med træ er ikke min stærke side og derfor syntes jeg at denne løsning med Hetra H2 så ud til at være vejen frem, men når en leverandør ligefrem fraråder disse, så bliver jeg selvfølgelig i tvivl.

Er der nogen der har erfaringer med disse beslag eller andre beslag til skjult montage af trætertasse.

Go' påske

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg har erfaring med dem. For et par år siden byggede vi en træterrasse hvor vi brugte H2 beslagene. Det var nemt og holder stadig perfekt. Nu skal vi udvide terrassen og det eneste jeg kvier mig ved at bruge de samme beslag igen er prisen. Men det bliver de samme beslag igen.
Tjaeee det er da en masse skrueri... altså først skal der skrues et beslag på undersiden af planken, så vendes planken og det hele skrues i strøen... Som jeg lige ser det kommer plankerne til at ligge med beslagets tykkelse som ekstra højde i den ene side.. eller er beslaget så stort at det går ind under den modstående planke?
Hvis planken ikke er fuldkantet, mange er med rundinger eller affasninger, så kommer skruen vist hurtigt til at sidde yderligt....
Specielt med Ipe skal du være opmærksom på at det er svært at skrue i træet.. det er tungt og hårdt som bare.. men en super planke på terasse...

Jeg har skruet min altan fra undersiden, ingen synlige skruer... Men den ligger på også på galvaniserede vanger og er skruet med A4 rustyfaste skruer nedefra... Forboret og skruet.... Det holder og ser pænt ud... Men hele altanen er også lavet selv :-) Så bliver det jo som man vil have det.... Jeg var så glad for Ipe løsningen at jeg siden lavede et galvaniseret havebord med tilhørende bænke og monterede Ipe her også... tungt som bare.... men kan stå ude hele året og det skal bare tørres af til sommer og man er klar.... Så Ipe vil jeg anbefale, men husk at bore for før du skruer.... Beslaget er jeg lidt usikke rpå.. men et alternativ til synlige skruer hvis man bruger strøer i træ!

MVH Njord :-)

MVH Njord
Hvis man vil have skjulte skruer slipper man alligevel ikke for at sætte en skrue i i bunden - enten nedefra eller i et beslag.

Stark har nogen andre beslag hvor konceptet er det samme - side 12 i en af deres reklamer.


/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

tak for tilbagemeldingerne...

mine bekymringer går primært på om det kan holde, fordi det er jo kun små 18 mm skruer som reelt holder brættet på plads.

jeg tror jeg holder mig til at skrue oppe fra og istedet gøre mig ekstra umage for at få disse skruer til at ligge snorlige... 

andre input er stadig velkommen
Den "nemme" løsning er at skrue fra oversiden.
Fordi man gerne må se at et terræssebræt er gjort fast til underliggende konstruktion.
Og når man i sin stue udlægger brede gulvbrædder og fastgør med skruer og propper vil enhver ejendomsmægler påstå at gulvet er eksklusivt!
Hej,

Vi udviklet H2 og H7 og vores nye beslag som snart kommer som hedder GW5

Forskellen på disse 3 typer beslag er:

H-2 er beregnet til stabilt træ som IPE eller andre ovntørrede produkter.

De få problemer vi har oplevet med folk som ha installeret H-2, hvor det er gået galt er når der ikke tages højde for at hårdt træ udvidder sig om vinteren. Det kan derfor være en god idé at måle fugtigheden på træet så du kan kompensere mellemrummet hvis træet er enten meget vådt eller meget tørt.

Godt terrassetræ ligger på en fugtighed på mellem 16 - 22 % relativ fugtighed. Du kan evt kontrolere træets udviddelsesevne ved at skære en skive af - læg den i en pose med vand en uges tid - du vil nok blive forbavset - billigt terrassetræ som massaranduba og Camerú vil kunne udvidde sig 2-3 mm. (Hvis der ikke kompenseres for udviddelsen af træet - er der risiko for at træet rejser sig - ligesom hvis man hælder vand på et parketgulv). Så derfor husk nok afstand mellem plankerne.

H-7 beslagene er meget universale og anvendelige også til billigt terrassetræ, hvis man ønsker en fast afstand på 7mm mellem plankerne. H7 har nemlig den store fordel at man kan udskifte et enkelt bræt i midten af terrassen uden at skulle skille hele terrassen ad.

Fordelene ved både H-2 og H-7 er at der ikke kræves noget særligt specialværktøj.

GW5 har nogle andre fordele:

Omkring 50% hurtigere at lægge
40 % billigere pr. m2
Mulighed for at montere med skrue-søm (luftværktøj)
Sorte beslag som skjules bedre
Kan monteres med 0 - 3 - 5 - 7 mm afhængigt af træsort og fugtighed vejledning vil blive udsendt på www.HETRA.info - hvor der i dag ligger nogle lidt utilstrækkelige videoer - men det bliver forhåbentligt bedre..

Totaløkonomisk er GW5 billigere end at montere en terrasse med normale terrasseskruer og levetiden for terrassen forlænges betydeligt for såvel montage af hårdtræ som almindeligt tryk-impregneret terrassetræ.

Enkelte trægrossister forhandler i dag allerede plankerne med riller forberedt til GW5

Skriv en mail til mig, så henviser jeg gerne til disse grossister.

Lars

[email protected]

Hej Lars.

Fin sober info fra en "insider"...
Helt OK i min verden :-) God og brugbar viden man så kan vælge at bruge eller lade være!

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis