Glaslister

hejsa. jeg står og skal til at have monteret nogle glaster her i påsken men er kommer tvivl om der skal være lidt luft mellem side glaslisten og bundlisten eller om de skal slutte tæt sammen?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er træbundlister til termoruder du har gang i så skal det gøres rigtigt.
Normalt skal bundglaslisten være udformet med med drypnæse. (Og ser altså ikke ud som side- og overlisterne.
Dernæst skal der være dræn fra termorudefalsen og udad. Hvilket nemmest laves som hakker i listen.
Hvis listerne er uden not for gummitætningslisten bør du lave ne såkaldt topforsegling. Med klar silikone.
Zakarias

Har selv lavet lidt luft (2-3 mm) mellem lodret (træ) skåret i smig "indad" så der en en form for vand-næse så vand kan dryppe af og bund som er en Dafa Allu det holder ganske godt foreløbig i +15 år. Vinduerne er ca 30 år gamle og blir' behandlet med ca. 6-10 års mellemrum.

En kammarat som er bygnings snedker siger godt nok at der skal forsegles, men som det ser ud på nuværende, vil jeg ikke gøre mere ved det, men holder lidt øje med det så der kan gribes ind hvis nødvendigt.

Det er som jeg har gjort, og det rigtige for mig.

Ikke det ende gyldige/de vises sten, der er sikkert andre meninger desangående.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nå ja.
Så skal der være luft. 5mm.
Men så vidt jeg husker så er ideen at vandet fra sidelisten skal dryppe af lige der i "hakket"
Og hvis der skal forsegles så skal der kun en lille klat silikone helt ind i fugen mellem glas og karm.

Men det hele er en smule teoretisk. For den sideglasliste du skærer over suger jo vand i endetræet. Og det er heller ikke godt.

hpox.

Måske har du ret i din antagelse, om at det er noget teoretisk.

Men mine glaslister er grundet/malet efter næsten alle kunstens regler (min egen)

Lavede i sin tid et kar ( et stykke tagrende med på limede endestykker ) hvori der blev hældt klar Gori 22 glaslisterne fik så lov at soppe og suge alt de ville/kunne og det virker for mig.

Fik derpå lov at tørre inden maling, en længere process men har/havde tid og lysten til dette.

Og lige så karme og rammer for snart 30 år siden, og det tror jeg at "vinduerne kan huske end-nu"

Har repareret en enkelt ramme, men tilskriver dette for dårligt træ, og dels et sydvendt for ellers skulle alle vinduer jo være "gået samme vej" 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Helt enig.
Og det er osse rigtigt at en form for imprægnering er absolut nødvendigt, enden ved dypning eller vacumimprægnering.

Det skulle måske osse understreges, for ovennævnte spørger, at glaslisterne bør være imprægnerede inden montering.
Moderne fyrretræ er jo nærmest at sammenligne med franskbrød - mht. holdbarhed.

Men det jeg kaldte teoretisk var den afstand mellem sideliste og bundliste.
Det er ikke usædvanligt at se at nederste del af sidelisten smårådden eller opfugtet.

Men helt generelt tror jeg at vinduer mestendels forgår på grund af manglende vedligeholdelse. Og mindre pga. af dårlig trækvalitet.
Annonce
hpox.

Ja dårligt franskbrød.

Hvis man har tiden og har lysten og den rette maling kan vinduer, glaslister osv. holde i rigtig mange år.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
så vidt jeg husker så er der to metoder man kan gøre det på den ene er at sammle dem helt tæt og den anden er at have ca. 6 til 7 mm luft mellem side og bund liste, for det er vist det en dråbe max kan blive og er der mindre luft så bliver dråben fanget mellem de to lister og side listen vil så suge vandet op.men jeg er usikker på hvad for en metode der er bedst
Den med de 5-6-7 mm afstand. Alt andet lige.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også