Minimalistisk underseng

Hey folkens

Håber jeg har ramt det rigtige forum med dette spørgsmål..

Jeg har brug for en underseng/platform til en madras. Mine krav til undersengen er:

-140x200cm

-Så billig så mulig.

-Underkant hævet små 20 cm over gulvet (pga opbevaringsskuffer under) 

-Så minimalistisk som muligt, da jeg ønsker en så lav højde som muligt på "overkanten" af sengen

-Robust nok til søvn og pigebesøg 


Vil en spånplade med 4 ben (evt. et 5. ben i midten) opfylde disse krav? Eller ville den skulle bruge yderligere afstivning. Hvis ja, hvordan ville det kunne laves lettest med ovenstående krav for øje?

På forhånd tak
Morten


Hey folkens Håber jeg har ramt det rigtige forum... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det mener vi, men kun hvis du sætter regler eller 12,5 x 100 mm. bræder under, i den brede vil jeg anbefale dig at sætte 4 stk. langsgående på højkant og en i hver ende så de ikke kæntre. Så kan du klare dig med 4 ben. Der er bare lige et lille problem ! Spånplader har standart målene 122 x 244, så du er nok nød til et få skåret to stk. á 70 x 200 cm. og så samle dem ved at skrue pladerne sammen over et 25 x 100 mm. brædt.
Og så kan du som ben bruge nogle 50 x 50 mm.

Ps. Husk at du kun må bruge rent træ, det må ikke være trykimpreneret brædder
Nej det mener vi faktisk ikke.
Vi mener at du skal anvende en lamelbund.
Som på alle måder er langt nemmere at have med at gøre?
Som håndværkeren nævner, så passer pladerne slet ikke i målene.
Skrevet af hpox på 23 apr 2011 13:08
Nej det mener vi faktisk ikke.
Vi mener at du skal anvende en lamelbund.
Som på alle måder er langt nemmere at have med at gøre?
Som håndværkeren nævner, så passer pladerne slet ikke i målene.

Helt enig - lamelbund er at foretrække - så er der også ventilation til madrassen.

De koster heller ikke en herregård - hvis det da ikke lige skal være Dunlopillo

f.eks. 2 af dem her - du slipper jo alligevel ikke for at forstærke i midten.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/85590800

eller den her som jeg nok ville foretrække - den koster kun kr. 100,- mere for 2 stk.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90160211

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Takker endnu engang for info og råd. Jeg endte med at bygge en seng - en ramme af 45 x 95 stolper (?) og ovenpå monteret selvgjorte lameller, der rager ud over kanten af rammen og på den måde mere udgør en "platform" end en egentlig lamelbund. Job done - fik en seng der opfyldte alle mine krav og fik lov at lege lidt med træ


Mvh
Morten
Lige sådan bør en rigtig GDS-er tænke og gøre.
Osse derved at du ikke kender forskel på stolper og vanger. :o)


Annonce
Men nu ser vi frem til en fyldewstgørende rapport om, hvorledes sengen virker under forskellige forhold og belastninger, evt ledsaget af billeder, så andre kan drage nytte af dine erfaringer!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er selvsagt. Jeg er selvfølgelig nødt til at afprøve diverse belastningssituationer først, og det kommer til at tage tid

Jeg smider et billede op af "konstruktionen" en af dagene. Indtil videre er jeg svært tilfreds. Ingen gyngeri og knirken og hård som bare fanden (som jeg jo ønskede mig). Der var desuden den fordel ved projektet, at jeg kunne få en 140cm seng i lejligheden - opgangen tillader kun boksmadrasser på 120cm at passere (når de bliver voldet rundt om hjørnerne)

Mvh
Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis