Æbleskrog til æbletræ???

Hejsa..

Er der nogle der ved om det rent faktisk er muligt og plante et æbleskrog og få et træ ud af det??

Hvis ja er der så nogle gode fif???

Tømrerlærling

Jesper Holger

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig er det muligt, men du skal ikke forvente den store succes.

Alle æbletræer der bliver plantet i vore dage er podede, dvs. roden er fra et slags træ og stammen/kronen er fra et andet.

Frugttræer er gennem tiden blevet forædlede så frugterne er fine/velsmagende osv.

Rødderne er derimod meget følsomme overfor sygdomme og skadedyr.

Derfor bruger man normalt rødder fra en meget robust æbletræstype (som giver æbler der er små og sure) og poder stammen fra de velsmagende æbler på den.

Men prøv dog, det værste der sker er at det går galt.

MvH,

Bent.
Som Bent skriver skal du vide, at du ikke kan forvente, at du får samme æblesort ved kernespiring som det æble kernerne kommer fra. Det gælder de fleste moderne forædlede vækster inden for frugttræer, tomater osv.

For at bryde frødvalen på æblekernerne skal du lægge dem koldt i fugtigt grus i et kvartal. Det nemmeste er at lægge dem i en bøtte i køleskabet.

Så burde de være begyndt at spire, hvorefter de kan plantes ud i potter og plejes herefter under normale forhold.
Mødte en spiret kerne i et æble jeg satte tænderne i og den blev plantet.

Træet der kan komme ud af en kerne, vil som oftes blivet et "vildæble", men stammen er værdifuld, det er nemlig den du skal pode på, når den er ca. tre år.
Og det er en spændende diciplin..

Det med tomater genkender jeg ikke - jeg tager altid kerne fra tomater, som jeg synes er gode og afkommet bliver da ligeså godt - måske jeg bare har været heldig???

Sniffer  
Skrevet af Sniffer på 21 apr 2011 21:50
...

Det med tomater genkender jeg ikke - jeg tager altid kerne fra tomater, som jeg synes er gode og afkommet bliver da ligeså godt - måske jeg bare har været heldig???

Jeg skal da gerne indrømme, at jeg ikke taler af egen erfaring. Det var Camilla Plum, der i et haveprogram nævnte, at det er almindeligt at moderne hybrider af tomater m.fl. ikke er frøstabile.
Jeg betvivler stærkt, at den gode Camilla har prøvet - nok noget hun har hørt...
Jeg har altid gode tomater,men...der er jo et men...er det F1 hybrider, så skal man være heldig hvis der er nogen spireevne..

Sniffer  
Annonce
Så bonderøven smider alt sit most affald på marken, der kommer fine træer.

Jeg har selv et lille Pink Lady stående, plantet 14 dage efter det er spist. Men det er som om det ikke rigtig får fat og vokser. Det forbliver 30 cm. og det vokser max 5 cm. om året.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har gået og spekuleret over samme ide. Det er jo godt at jeg lige fandt denne tråd med en masse gode svar
Skrevet af PeterR på 19 jul 2011 11:26
Så bonderøven smider alt sit most affald på marken, der kommer fine træer.

Jeg har selv et lille Pink Lady stående, plantet 14 dage efter det er spist. Men det er som om det ikke rigtig får fat og vokser. Det forbliver 30 cm. og det vokser max 5 cm. om året.

Ja det er jo en af årsagerne til, at handlede frugttræer næsten altid er podede, så man kan kompensere en langsomtvoksende sort ved at pode den på en kraftigtvoksende rod og omvendt.

gødning skal der til, og så skal jorden luftes/løsnes(med en greb), æbletræer har rødder i overfladen og bredt, lige så stor som kronen siger de, men da dit kun er 30 cm er der nok ikke den store krone på, du kunne prøve at sætte er rør om, dette gør dog at træet vokser hurtigere men også af det ikke danner tykkelsvækst, og ikke står så godt når røret fjernes men så klipper man bare toppen af, gir den en pind så kommer den sig. held og lykke

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis