Hjælp til beregning af tag konstruktion - termotag terasse

Hej LDS'er

Jeg er ved at bygge en træterasse som også skal overdækkes med et termotag (unilock).

Jeg har det problem at højderne på grund, træterasse og udhæng på hus ikke rigtig spiller sammen

Jeg har derfor været nødt til at lave fald fra den nye overdækket terasse ind mod eksisterende tagrende.

Samtidig bliver jeg nødt til at skære ud for tagrende på de bærende tagbjælker, hvilket jo svækker disse, og det er netop dette som jeg meget gerne vil bede om nogle kommentarer på  - evt. løsninger som gør at man kan forstærke dette 'svage' led. - se vedhæftede tegning (ikke målfast )

god påske...



 

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nogen svækkelse af spæret. (Af bæreevnemæssig betydning.
(Hvorfor skal spærenderne gå ind under tagrenden? Som vel sidder fast på husets tag. Du kunne jo f.eks. vælge at skære spærenderne helt af)
Så du fortsætter bare som projekteret.
tak for tilbagemeldingen...

Jeg forstår ikke din 'påstand' omkring svækkelse af bæreevnen - jeg havde forventet at jeg svækkede et 200mm spær svarende til et 100 mm. Hvordan kan det være at der ikke er tale om en nævneværdig svækkelse?

Jeg kan ikke lige se dit forslag for mig... jeg har kun lagt én ny rem og imellem denne og eksisterende stærnbræt(eksisterende spærender) fastgøres spærtræ og for at få et fald der passer med eksisterende tagrende, så kan jeg ikke se hvorledes jeg ellers skulle gøre dette - dvs. jeg forstår ikke helt hvad du mener med at skære spærender helt af :o)
Hvorfor skal de spærender stikke ind under de eksisterende tagrender???

umiddelbart fordi jeg ikke kan se anden løsning

jeg har med barnehånd forsøgt med en tegning set oppe fra... men hvis det kan laves mere elegant så er jeg meget lydhør...



 

 

Ja, tak. Men så er din første tegning jo desideret misvisende.

Hvis det du vil er at fastgøre spærene til sternbrættet så er det jo en anden sag.

Men for at det skal virke skal sternbrættet jo være rigtig godt fastgjort til de eksisterende spær.
Er de det er den udskæring du laver for tagrenden uden betydning. Spærets dimension beregnes ud fra hvor belastningen er størst. Og det er i dit tilfælde ca. midt mellem stern og rem.

Går ud fra at du vil fastgøre spærenderne til sternbrættet med no'en beslag?
beklager, misforståelserne :o)

ja, de fastgøres til stærnbrættet med beslag, og stærnbræt er solidt fastgjort på eksisterende spær.


OK - mange tak for forklaring på belastning af spær - så jeg fortsætter som projekteret


endnu en gang - god påske

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis