vejrkompenseringsføler

Hej

I forbindelse med enrigmærkning af vores forening, har vores energikonsulent rådet os til at få monteret en vejr-/udekompenserende føler, som skal regulere på vores tilledning af fjernvarmevand fra hovedledningen. Formålet skulle være at når det er varmt udenfor, ledes knap så meget vand til bygningen, eller temperaturen sænkes, og mængden af vand der recirkulere i radiatorerne bliver dermed mindre/mindre varmetab.

Som maskinmesterstuderende lyder det i mine ører meget fornuftigt, men min mangel på erfaring gør at jeg ikke helt kan gennemskue om det kan betale sig at montere denne, det er vist en dyrere løsning til omkring 10.000 kr ca.

Vi er allerede igang med at få ekstra efterisolering i kælder og på loft med papiluld, hvilket skulle sænke vores fhv. høje varmeudgifter, men vil denne vejrkompenseringsføler gøre den store forskel? Nogen der har erfaring hermed og kan anbefale det? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil tro at når en energi konsl. kommer med et sådant råd, må der være noget om det. Han tjener jo ikke på at i indstalere dimsen ! Spørgsmålet er også om det er fjernvarme vandet der køre i jeres radiatorer eller i har det igennem en varmeveksler.
Det vil uanset hvad blive en besparelse i vil kunne se på bundlinien af årsregnskabet. Måske endda så stor at den dims er betalt allerede efter et år.
Hejsa.. Det kan bestemt betale sig, men den skal selvfølge været justeret rigtig ind.. Hvis den kommer til at styre rigtig vil det give en ensartet temp, uden store "sving".. og så sparer du penge.. om det kan betale sig nu, er nok svært at sige, men jeg tror enrgi prisen vil stige i mange år endnu, så jeg mener bestemt det kan betale sig ;-).. men igen, det er jo ikke nok bare sætte den op, syntes du skal sætte dig lidt ind i hvordan anlæget bliver styret m. føleren..
Men den uddanelse du er ved at tage, må det da lige være sagen at få lidt legetøj ;-)
Mvh Jan J
Så fik vi et tilbud på hvad et komplet anlæg skal koste.

23.000 kr.

Det er bestemt interessant, men min erfaring er ikke helt stor nok til at jeg tør rode med det endnu, vidste faktisk slet ikke det eksisterede før jeg blev gjort opmærksom på det. Plejer at kigge på den anden side af ledningen når det kommer til fjernvarme på nuværende tidspunkt  Skal dog følge spændt med i installationen 

Umiddelbart skulle tilbagebetalingstiden være 10 år med den pris, men undersøger stadig om vi kan få det billigere andre steder. Energikonsulenten har skønnet det skal koste knap 16.000 kr. med montage, hvis vi sparer omkring 2700 om året og det holder i praksis

Men lyder til at det er værd at overveje. Tak for svar
vejrkompensering er noget der dur men vigtigere er at anlægget er indreguleret optimalt. Hvilke ventiler har du på radiatorene, det er en fordel at have ventiler med forindstilling på sådan et anlæg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis