Styring af el motor

Hej med jer,
Jeg har en (500 x 200 cm) rulle skodde på ca. 100 kg der er drevet af en 220v el-motor. Motoren sidder inden i så jeg kan ikke se hvor kraftig den er (kan jeg evt. måle det på ledningerne?). Nu vil jeg gerne styre den med en usb skinne eller 2 kontakt ure, ét til op og ét til ned rul. Min strømskinne kan klare 10A og kontakturet 16A/3600W men det er ikke nok for porten flytter sig kun lidt. Kan man få et kraftigere kontakt ur/strømskinne der kan klare start strømmen i motoren? Eller kan strømskinnen/kontakturet laves kraftigere med et relæ?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Dani på 19 apr 2011 19:46
Hej med jer,
Jeg har en (500 x 200 cm) rulle skodde på ca. 100 kg der er drevet af en 220v el-motor. Motoren sidder inden i så jeg kan ikke se hvor kraftig den er (kan jeg evt. måle det på ledningerne?). Nu vil jeg gerne styre den med en usb skinne eller 2 kontakt ure, ét til op og ét til ned rul. Min strømskinne kan klare 10A og kontakturet 16A/3600W men det er ikke nok for porten flytter sig kun lidt. Kan man få et kraftigere kontakt ur/strømskinne der kan klare start strømmen i motoren? Eller kan strømskinnen/kontakturet laves kraftigere med et relæ?

Hej Dani!

For at kunne svare dig er det nødvendig, at få at vide hvordan porten bliver styret nu. Er det med en knap til at åbne og en til lukke?



 


fase
Skrevet af Dani på 28 apr 2011 16:05
Ja, det er med en trykknap til at åbne og en til at lukke, og jeg har tegnet et diagram over det. Det er ret simpelt med 220v direkte til motoren.


Til Dani!

Skal du holde åbne- eller lukkeknappen inde medens bevægelsen foregår eller betjenes bevægelsen med en impuls alt så bare et enkelt tryk. Det er afgørende for, hvordan styringen skal udformes. Og ja du kan måle strømmen med et amperemeter evt. et multimeter med et måleområde, der går til 15 A AC.

fase
Hej S. fabrin,

Jeg skal holde kanppen inde medens bevægelsen foregår, slipper jeg knappen stopper porten. Jeg har et multimeter der går til 20A AC i max. 15 sekunder så det prøver jeg lige at måle.
Skrevet af Dani på 28 apr 2011 17:07
Hej S. fabrin,

Jeg skal holde kanppen inde medens bevægelsen foregår, slipper jeg knappen stopper porten. Jeg har et multimeter der går til 20A AC i max. 15 sekunder så det prøver jeg lige at måle.

Stopper porten også automatisk, når den når åben eller lukket stilling? Når porten bliver betjent med trykknapper, tror jeg ikke du behøver at måle motorstrømmen, fordi den normalt ikke løber gennem betjeningsknapperne. Man skal dog aldrig sige aldrig, når man ikke har set styringen. Du skriver, at du har en tegning over anlægget, kunne du ikke lægge den ind på siden her?

fase
Annonce
Motorstrømmen løber gennem Fuga knapperne. Den stopper automatisk når den er helt nede og helt oppe.
Oversigten skulle være vedhæftet, der er også tilsluttet noget trådløst fjernbetjening men jeg har ikke håndsenderne så det har jeg koblet fra. 

Skrevet af Dani på 28 apr 2011 17:28
Motorstrømmen løber gennem Fuga knapperne. Den stopper automatisk når den er helt nede og helt oppe.
Oversigten skulle være vedhæftet, der er også tilsluttet noget trådløst fjernbetjening men jeg har ikke håndsenderne så det har jeg koblet fra. 



Det kikker jeg lige på, når jeg kommer hjem i aften, hvis der ikke er en anden, der har en færdig løsning til dig.

fase

Til Dani!

Du kan bruge to kontakture en til åbne og en til lukke. Hvert urs kontaktsæt kobles parallelt over trykknapperne til henholdsvis åbne- og lukkeknapen. Jeg gør opnærksom, at dette er en simpel styring uden nogen form for sikring mod påvirkning af begge retninger på samme tid. Urene programmerer du til en kontakttid så gitteret kan nå at åbne henholdsvis lukke og skal være med potentialefri kontakter.


fase
Jeg har prøvet den løsning med alm. mekaniske kontakture der kan klare 16A, men porten rykkede sig kun lidt og så skete der ikke mere. Hvad betyder "potentialefri kontakter", og hvor køber jeg denne type kontakt ure?
Skrevet af Dani på 29 apr 2011 11:49
Jeg har prøvet den løsning med alm. mekaniske kontakture der kan klare 16A, men porten rykkede sig kun lidt og så skete der ikke mere. Hvad betyder "potentialefri kontakter", og hvor køber jeg denne type kontakt ure?


Lad os begynde bagfra med spørgsmålet potentialefri kontakter. Det betyder, at forsyningen til selve uret ikke også forsyner kontaktsættet med spænding. Et eksempel er de to kontakter, du bruger nu til at åbne og lukke dit gitter med, de er potentialefri.
Kontakture med potentialefri kontakter er typisk digitale kontakture. Hvis du fortæller mig, hvilke ure du bruger nu, skal jeg forsøge at finde ud af om de er med potentialfri kontakter. Jeg kan dog sige, at de fleste ure, der er til at sætte i en stikkontakt ikke er egnede til dit projekt.


 


fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis