Styring af el motor

Hej med jer,
Jeg har en (500 x 200 cm) rulle skodde på ca. 100 kg der er drevet af en 220v el-motor. Motoren sidder inden i så jeg kan ikke se hvor kraftig den er (kan jeg evt. måle det på ledningerne?). Nu vil jeg gerne styre den med en usb skinne eller 2 kontakt ure, ét til op og ét til ned rul. Min strømskinne kan klare 10A og kontakturet 16A/3600W men det er ikke nok for porten flytter sig kun lidt. Kan man få et kraftigere kontakt ur/strømskinne der kan klare start strømmen i motoren? Eller kan strømskinnen/kontakturet laves kraftigere med et relæ?

Hej med jer, Jeg har en (500 x 200 cm) rulle... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Urene er til stikkontakten men jeg er ikke helt sikker på at de er potentialefri, men da jeg prøvede med alm. mekanisk ur virkede det ikke og nu virker det da den ene vej.

Begge tegninger er korrekte men det forvirrer at ledningsfarven skifter i tegning 1, så i tegning 2 har jeg valgt kun at bruge ledningsfarverne på ledningen til motoren. Jeg har checket det igen og det passer med farverne.

Er det rigtigt som vist i tegning 3?

Skrevet af Dani på 11 maj 2011 12:20
Urene er til stikkontakten men jeg er ikke helt sikker på at de er potentialefri, men da jeg prøvede med alm. mekanisk ur virkede det ikke og nu virker det da den ene vej.

Begge tegninger er korrekte men det forvirrer at ledningsfarven skifter i tegning 1, så i tegning 2 har jeg valgt kun at bruge ledningsfarverne på ledningen til motoren. Jeg har checket det igen og det passer med farverne.

Er det rigtigt som vist i tegning 3?

Til Dani!

Hvis urene ikke er med potentialefri kontakter er diagrammet rigtigt, såfremt urene kobler på fasen. Hvis urene er med potentialfri kontakter, skal de to ledige klemmer på urene forbindes til fase. Og husk endelig at koblingstiderne under ingen omstændigheder må overlappe hinanden, fordi motoren så vil få både åbne og lukke kommando på samme tid.



 


fase
Kan godt se at der bliver en del ledninger at holde rede på, så tror det er bedst at jeg bestiller det foreslåede ur til DIN skinne længere oppe i tråden. Det vil nok gøre det mere overskueligt. Vil i foreslå et motorværn?
Jeg vil helt sikkert vælge et DIN-ur. Men stikkontaktsurene risikerer du, at du eller en anden får vendt stikket i uret den forkerte vej, og så har du en kortslutning.

Har du brug for den manuelle betjening? Hvis ikke, kan der nok findes et billigere ur, da du så kan nøjes med én timer, som skifter mellem to udgange.

Motorværn har jeg ingen holdning til.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis