Garagetag

Hej

Vi har en gammel garage med eternittag, som desværre er begyndt at skalle.  Hældning på taget er ca. 10%. Garagen er uisoleret.

Jeg overvejer følgende:
- Bitumen plader (fordi de er bilige)
- Eternit B7

Spørgsmålet er bare om Bitumen plader er noget værd?

Er det nødvendigt med undertag?

Kan man evt. bruge en alm dampspærrefolie som "undertag" ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved nu ikke hvor billige bitumenplader er. I forhold til eternitbølgeplader.
Brug evt. B6 i stedet for B7. Det er væsentligt billigere pr oplagt m2.

Det er ikke nødvendigt med undertag når du anvender ovennævnte pladetyper.
B6 vs. B7: De er identiske, bortset fra størrelsen, eller hva ??

Planerne for garagen er lidt usikre, derfor regner jeg med at købe nogle brugte plader, for at holde omkostningerne nede.

Vedrørende hældning, har jeg været lidt for "sjusket" med angivelsen - da hældningen ikke er 10% men nærmere 20%.
Jo, de har ens profil.
Men det er jo osse størrelsen der gør forskellen.
Jeg havde samme problem, med mit garagetag.
Jeg var så heldig at købe noget tagtæt, rigtig billigt på DBA, så taget fik algerens, blev renset af, fik lov at tørre en ugen tid med varme og solskin, så fik det en fed gang tagtæt.
Det er 5-6 år siden, det er stagigvæk intakt, og 100 % tæt. (før kunne der blæse regnvand ind ved overlappene.)

B5 B6 B7  mener jeg, står for afstanden fra bølgetop til bølgetop i tommer..

mvh jens
Annonce
Skarpt je_ns.
men bortset fra undertegnede så er der vil heller ingen der har påstået andet. :o)
Udemærket ide med Tagtæt. - Jeg tror bare at det omtalte tag har passeret "Point of no return" , det kan ikke reddes. det er 5-krone store flager, der falder af i hobetal.

Grunden til at jeg spurgte til undertag er at jeg er bekymret for kondens -vil det være et problem?
På den ene side skal det være billigt.
På den andes er du bekymret for kondens?

Men alt andet lige er der ingen problemer med kondens i. forb. med eternitplader.
Men det har jo osse meget med at gøre hvordan din garage er ventileret.
Og hvor meget fugt du slæber med ind i garagen. Med bilen jo.
Skrevet af coes på 20 apr 2011 11:46

Planerne for garagen er lidt usikre, derfor regner jeg med at købe nogle brugte plader, for at holde omkostningerne nede.

Det kan ikke anbefales at købe brugte tagplader, levetiden er meget ukendt hvis det er uden asbest, og asbest plader må IKKE genmonteres.


Det bedste vil efter min bedste overbevisning være eternit, men det er nærmest umuligt at finde noget til en ordentlig pris :-(.

I stedet bliver det et valg mellem bitumen/onduline og stålplader.

Er det muligt at ligge en alm. dampspærre under onduline pladerne (ovenpå lægterne) for at forhindre "tjærekondensdryp". Jeg ved godt at denne løsning måske ikke er helt efter forskrifterne, men hvad mener i.

Jeg bliver mere og mere overbevist om at stålplader (med fleecedug/"antikondens" på undersiden) er en alternativ løsning.
Hvor finder man stålplader (sinusplader) til en god pris. Jeg har fået det første tilbud fra HP Ståltag, men det lød på ca. 200 kr/m2, hvilket er noget højere end de priser jeg har læst, at det kan lade sig gøre at finde plader til.
Om det er 2. sorterings plader betyder ikke så meget. Det er bare naboen der skal se på det :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis