Understøtte muret indervæg

Hej

Er ved at isolere gulvet i mit soveværelse og har fået fjernet betonen så rummet er nu en stor sandkasse. Der skal ikke støbes igen, men lægges G150 plader, gulvspånplader og trægulv.
2 af væggene er lagt direkte på betonen - 1 række mursten, 1 række lekablokke og så er resten muret. Jeg har ikke fjernet betonen helt ud til disse vægge endnu.
Jeg har gravet et lille 'prøvehul' og efter 40cm udgravning har jeg endnu ikke nået bunden.

Har i nogen gode tip til hvordan jeg får lavet en solid bund til at understøtte disse vægge?

2. spørgsmål. Har i nogen gode ideer til hvordan man kan nemt kan holde øje med gravedybden uden konstant at skulle måle efter.

Takker på forhånd.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bunden af hvad?
Hvor meget dybere end undersiden af af bestnnen skal du ned?
Du graver bare en kende dybere end nødvendigt.
Dernæst udlægger du et tyndt lag sand som stampes og afrettes omhybgeligt. (På samme måde som med havefliser)
Den konstruktion du vil opbygge kræver nemlig megen akuratesse for at gulvoverfladen ender det rigtige sted/højde.
Med 'bunden' mener jeg nået jordlaget.

Mit primære spørgsmål går på at få understøttet indervæggene. Som nævnt så er der ca. 45cm grus under væggene og ved at grave ud til isoleringen i rummet så kan denne grus vel falde sammen.

 

Som nævnt hvor? :o)
Ja, det kan gruset.
Så du må ikke grave dybere end til underkant betondæk. Kan man sige.
Hvis du skal dybere skal der understøbes.
Men det kan måske osse laves på andre måder.
Derfor skal du fortælle hvor langt dybere du graver ned. Fra underside betondæk til bund af udgravning?

Gamle gulvkonstruktion:
22mm parket
Opklodsede strøer i alt ca. 60 mm.
100mm beton.
Grus

Kommende konstruktion:
14 eller 22mm overgulv.
22mm gulvspånplader (til gulvvarme)
300 eller 450mm styrolit G150.

Så ca. 150mm eller 300 alt efter den isoleringstykkelse jeg vælger.

 

Det kan gøres på flere måder.
Den nemmeste er at lade være med at lægge så tykt et lag isolering ud langs væggene.
Hvis du i første omgang kun graver til underkant fundament.
Og du vælger at isolere med 300 mm isolering.
Så graver du ned til færdig dybde, men mindst 15-20 cm fra væggen.

Det sand der er kan måske ikke blive stående medens du graver resten ud og indtil du får lagt flamingo ud.
Du kan sikre at der ikke skrider sand ud på forskellig måde. Måske ved stille nogle mursten eller fliser op eller andet op, inden du fortsætter udgravningen.
Fliserne skal dobbelt aå langt ned som bunden af udgravningen og virker nærmest som en slags spuns.

Hvordan du gør kommer sig ikke så nøje, blot holde sig for øje at sandet på ingen måde skrider bort under skillevæggen. Og at flamingoen alene ikke kan holde sandet på plads.

Du kan osse vælge at holde en vinkel på 45g. væk fra betonundersiden når du graver nedad. Men det kræver at sandet ikke skrider ud alligevel.???

Du kan osse vælge en desideret understøbning, men det er ikke så ligetil hvis man ikke har prøvet det før.
Annonce
@hpox

Jeg takker for rådene. En detalje er at jeg pt. kun kan tilgå de 2 indervæge fra en side, da de andre rum ikke skal 'ordnes' lige nu.
Jeg tolker på dit svar at murstene/fliserne skal forblive under gulvet mellem flamingo og grus.

Omkring understøbning fik jeg andensteds fra at vide at jeg kunne lave 1m af gangen og kunne skubbe mursten/blokke ind under og mure. Er dog her lidt nervøs for jeg ikke kan få det til at holde vægten.


 

Ja. det er rigtigt at fliser/mursten skal blive på stedet.

Du skal osse huske at hvis du graver ud til 450mm isolering så skal din "spuns" tilsvarende længere ud.

Det er rigtigt at understøbning foregår på den måde. Men det kræver at jorden/sandet kan "stå selv". Altså at det ikke skrider sammen som du graver ind under væggen. Og altså ind under betonpladen under gulvet i naboværelset.

Det mangler iøvrigt et kapilarbrydende lag i den gamle gulvkonstruktion. Normalt et 150mm singelslag.
Hvis jeg vil lave samme isolering i rummet ved siden af på et senere tidspunkt skal det så være samme løsning med 15cm fra væg + spuns eller bør jeg allerede nu overveje en anden løsning?

 

Det vil være samme løsning.
Det handler jo om at holde de vægge på plads.

Jeg mener iøvrigt ikke at det har nogen større isoleringsmæssig betydning at du indbygger et tyndere isoleringslag langs indervæggene.
Det største varmetab forekommer jo langs fundamenterne/ydermurene.
(For ikke så mange år siden var der krav om såkaldt "randisolering" i terrændæk. Altså at den yderste meter skulle isoleres væsentlig mere end det øvrige gulv. Husk iøvrigt på at jordtemperaturen under dit hus aldrig vil komme under 0gr. og at der aldrig blæser under et terændæk. (Det er bla. derfor at der ikke er krav til nedgravningsdybden af vandrør, under huse).
Der er mange faktorer der spiller ind ved varmetabsberegning, men alt andet lige tror jeg at varmetabet gennem loftet er 3-4 gange højere end gennem gulvet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis