træktalje

Hej.

Jeg har i weekenden moret mig med at trække mindre trærødder op med en træktalje fra Harald Nyborg. Det virker jo fantastisk, men efter den 4 rod så krøllede taljen fuldstændigt. Den kosted 180Kr så det er lidt skuffende, men ok.

Den er vist angivet til at trække med flere ton og min lille overarm har vist ikke ydet helt så mange kræfter (selv med udvekslingen). Ergo er kvaliteten bare ikke go nok.

Hvor køber man en der er bedre?

Jeg har selvfølgelig googlet det, men på nær prof kædetaljer til 3500Kr, så kan jeg ikke finde nogen alternativer til HN-modellen. Alt hvad jeg kan finde ligner den til forveksling.

Det lader til at der findes to versioner hvor den ene er kraftigere end den anden. Grundkonstruktionen ligner dog til forveksling. Den jeg legede med ligner den mindste model.

Kom frisk med gode bud.

Mvh TroelsM
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv om du kan alliere dig med en gut i en 4x4, f.eks. en Land Rover, med spil på!
Imod slesk tale, billig portvin og måske lidt ussel mammon, er det en mulighed.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Tak for svaret, men jeg vil gerne klare mig uden 4x4, traktor, gravko, frontlæsser osv.

Det skal være simpelt og nemt.

Teknikken virker perfekt, -jeg skal bare ha det rigtige grej.

Mvh TroelsM
Tjae... har du kigget i BDA eller gul og gratis?
Her kan man ofte finde brugte kædetaljer der er ret billige
Selv har jeg en ret gammel udgave der virker fint... ligger gent i en stofsæk når den ikke er ibrug.. og har fået et spray WD40 for ikke at ruste yderligere :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hej Njord.

Jeg havde tænkt på kædetaljer, men jeg har ikke selv prøvet at bruge sådan en.
Jeg kan godt se fordelene ved sådan en bandit.

Virker den til vandrette træk?

Kan man stramme/slække kæden ved at trække "hver sin vej" i "styre-kæden"?

Undskyld de dumme spørgsmål.

Mvh TroelsM
Der er to slags (ud over de elektriske)

Den ene er en type med en tromle hvor kæden løber omkring. Den er nok ikke så egnet til vandrette træk. Tromlemodellen styres med en kæde i slække / stramme operationerne.

Den anden type ligner din wiretalje og er mere handy at anvende til vandrette træk, så den er nok mest anbefalelsesværdig. det er en af den slags jeg har. Og den fungerer fint og er nem at anvende også ene mand :-) Denne model styres slæk og træk med en pal der flyttes (som på et topnøglesæt) Selve trækket / slækket ordnes med et "slaghåndtag" som på wiremodellen. Ofte kan der skiftes mellen 2 gear eller man kan dreje hurtigt på en håndskrue.

Tromlemodellen er lidt mere klodset... men er også fin nok. Min Far har en der har været i brug jævnligt de sidste mindst 40 år og den kører stadig fint. Min egen er nok ikke mere end 10 - 15 år men jeg gætter på den har lige så mange år igen....

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Og hvad fastgør du disse taljer i ? En form for trefod, men hvordan?
prøv at google tirfor
-der trækker du en stålwire gennem en metalbox - den lille kan trække 1500 kg, men der findes større. Du kan sikkert finde en brugt..
@Jacob zp: Hvis dit spørgsmål var til mig så må du undskylde at jeg ikke svarede. Jeg bruger ikke taljen til at trække lodret op, men vandret. Så kan man nemlig fastgøre taljen i en af de andre rødder på grunden :-).

Mvh TroelsM
@gdssjov: Tak for input.Jeg googlede tirfor og det ser imponrende ud, men prisen på dem jeg fandt var også høj (>2000).

Talje nummer to fra H.N. gik i smadder i går. De kan bare ikke tåle at man tager hårdt fat. Så jagten på en bedre løsning fortsætter. Der står stadigt 10-20 rødder på grunden og griner af mig. ( ellers er det naboen der griner bag min ryg når jeg render rundt i de lyse sommer-aftener med spade og økse... )

Mvh Troels Mejer.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis