Afstand mellem terrassebrædder

Jeg er ved at lægge en træterrasse og det går meget fint. Nu skal jeg til at lægge brædderne, og er i tvivl om afstanden mellem disse. Det er 28x120 trykimprægneret og jeg vil lægge dem med 5 mm luft mellem brædderne. Jeg havde regnet med at strege op for at have noget at rette ind efter. Problemet er at mine brædder svinger mellem 119 og 126 mm i bredde, og jeg i tvivl om jeg i stedet for at lægge brædderne på fast mål skal anvende afstandsbrikker mellem brædderne. Hvad er jeres råd/erfaring.

På forhånd tak for hjælpen!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug afstands brikker, men pas på at det ikke begynder at dreje for dig.
Jeg er lidt bange for om jeg får varierende afstand mellem brædderne, når de tørrer og at dette bliver synligt. Jeg synes at der stor variation på det træ der er leveret, men det er måske normvalt? Alle brædderne er fra samme palle/pakke, og det er lige leveret fra sommervarmen, så det har ikke fået fugt hos mig.
Haster det?
Lad brædderne akklimatisere sig lidt (en måneds tid), så har de sat sig. Stil dem lodret op ad muren og drej dem en gang i mellem så de får sol/regn på begge sider.

MvH,

Bent.
Hvis det er høvlede terrassebrædder, vil de stabilisere sig i samme bredde overalt, når de er tørre, for noget tyder på, at der er stor forskel i fugtindholdet på brædderne.

Altså er brædderne blevet opfugtet et sted  under transporten/oplagringen fra høvl til dig.
Annonce
Som de andre siger har du formentlig et problem med varierende fugtindhold.

Når først fugtindholdet er stabiliseret er det nemt at bruge et par store søm som 'afstandklodser'. Slå dem let i bjælken op mod foregående brædt, næste bræt op mod sømmene og så skrue/sømme det fast. Vrik sømmene fri og slå dem i igen osv

Jeg brugte 3mm søm og har derfor 3mm spalter om vinteren og vel 6mm om sommeren. Naboen lavede en terasse stort set magen til med 8mm afstand, det er IKKE pænt om sommeren, når brædderne er tørre og spalterne over 1 cm...

MVH Leo

jeg bruger et par rørepinde til maling med en skrue igennem i den ene ende. de er 5 mm

 



Jeg brugte et softball-bat - ca. 6 mm ...................

Mulighederne er uanede

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg mener at du bør have minimum 7 mm imellem brædderne. Mener at have hørt at et terrassebrædt kan udvide sig 3-4 mm fra sommer til vinter. Er træet tørt når du lægger det, vil du risikere at brædderne slår sig til vinter. I værste fald kan det trække søm op og knække skruer.
Du må forvente at afstanden imellem brædderne vil svinge meget efter et år eller to.

Mvh. Martin
http://www.reinu.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også