Isolering bag radiator v. ydermur

Hej

Jeg bor i en ældre bygning fra 1902, som dog har været renoveret flere gange gennem årene. Bygningens konstruktion gør dog at isoleringen af ydermuren bag radiatorer er meget begrænset, da disse er bygget ind under vinduer (og på 4. sal v. kviste). Man kan tydeligt mærke, i sær i vinterperioden, at der kommer meget kulde igennem denne væg bag radiatoren. Vægge hvor der ikke er radiatorer er fyldt med 50cm uld og der er kulden ikke noget problem jo.

Jeg ved man kan få et tyndt isoleringsmateriale, man kan klæbe op bag radiatorer f.eks., (30mm plader mener jeg).
Nu er mit spørgsmål så. Hvad hedder dette isoleringsmateriale, og er det effektivt, eller har i andre alternativer? 

På forhånd tak

Mvh
Lars
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke muligt at trække radiatorene ud og opsætte nogen tykkere isolering og gipsplader bagved den ?

Du kan bla. opklæbe gipsplader med flamingo på bagsiden af radiatoren, kan man endda selv klare med noget alm. 30mm flamingo eller hårde isoleringbats, gipsplader og monteringslim, det er billigere end de færdige efterisolering plader med isoleringen monteret man kan købe, hvilket har en rimelig høj pris pr m2.
Hvad er "E-glass"???
Isolering bag radiatorer er et af de steder hvor reflektiv isolering kan have sin berettigelse netop fordi fer er stor temperaturforskel.

Nu håber jeg ikke at jeg får startet en ny uendelig diskussion mellem tilhængeren og de mange der ikke er overbeviste.
Det e-glass der ser da ud til at have samme isoleringsværdi som alm glasuld når man kigger på tabellen - eller læser jeg den forkert?

Som nævnt tidligere er dette et af stederne hvor reflektiv isolering er relevant at anvende - især hvis din mur er tynd og dit radiatorvand er meget varmt.

http://ing.dk/artikel/96840-airflex-bag-radiatorer

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for det.
Men det kan vist ikke noget som almindeligt mineraluld ikke kan.

Er det ikke relativt almindelig glasfibervæv som kræver en temmelig høj grad af personlig beskyttelse hvis man skal arbejde med det?
Skrevet af larsn84 på 18 apr 2011 11:40
Hej

Jeg har lige uploadet et par billeder for at give overblik over sagen

http://dl.dropbox.com/u/4651820/IMG014.jpg
http://dl.dropbox.com/u/4651820/IMG015.jpg
http://dl.dropbox.com/u/4651820/IMG016.jpg

Det lyder umiddelbart som nogle gode løsninger. Jeg tror E-glass er den løsning jeg blev fortalt om af vores energikonsulent. Han satte ikke noget navn på, men ud fra beskrivelsen kunne det godt tyde på det er den.

Airflex virker også meget let at sætte op, men jeg tænker lidt på hvad jeg gør med radiatorbeslag. Bryder jeg isoleringen, vil varmen vel sive igennem der. Der kunne jeg forestille mig det er nemmere med E-glass at tilpasse dette?

Har i nogle priser på hvad det vil koste at lave dette? Har 3 kviste hvor arealet det skal udføres på er 150x118cm, så det er jo ikke synderligt meget.

PS: Som i kan se på billedet er vi jo i den heldige situation at vinden kan blæse op under taget og direkte ind på væggen bag vores radioter. Resten af lejligheden er isoleret med glasuld, og der skulle også være 50mm under taget. Vi kan dog tydeligt mærke forskel på væggen hvor der ikke er radiator og der hvor den er. Muren er jo massiv, og ikke speciel tyk ved radiatorerne, så kulden får lov at slå direkte igennem.... føles næsten som om det trækker nogle gange, men det er vist kun kuldeslag ;-)
Rockwool fremstiller plader, som normalt bruges til lofter: Rockfon.
De kan også bruges til opsætning bag radiatorer.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Nemlig ja.
Rockwool foreslår Rockfon Boxer til formålet.

Hvis der er plads til tykkere isoleringslag så kan anvendes Rockwool A-10 pladebatts. Som formodentlig skal males.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også