Regnvandshåndtering

Hej

Som jeg ser det må man gerne selv udføre faskiner til regnvandshåndtering. Hvor jeg bor, er der ingen offentlig kloark og vores grundvand er kun ca. 70 -100 cm. under jordoverfladen. Jeg har overvejej 1-2 stk. tunnenfaskiner, men som jeg ser det vil jeg være nødt til at etablere dem i en vold over jorden og så pumpe regnvandet ud i faskinen via en pumpebrønd.

Er der nogen, som kan oplyse om min løsningen lyder til at være den rette, og er det korrekt, at jeg gerne selv må udøre opgaven ?

Selvbyggeren

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan havde du tænkt dig at en faskine skulle kunne holde på vandet, hvis den bygges oven på jordoverfladen, Jorden vil meget hurtigt blive skyllet væk !
Du skal bare grave den ned som alle andre gør, at dit grundvandsspejl ligger 70-100 cm under jordoverfladen, betyder jo ikke at der er en sø under jordoverfladen i den dybde. Så ville mange af os godt nok leve på gyngende grund. En faskines formål er et optage pludselige større mængder vand, det er ikke et opbevarings sted som en tank. Det var bedre om du lod dit regnvand løbe ud i det eksisterende drænrør der nok krydser din grund et sted.
Hej Håndværkeren

Hvis jeg har forstået anvendelsen af faskiner korrekt, skal de placeres i frostfri dybde. De har ingen eller dårlig funktion på steder, hvor grundvandt står højt, idet den buffer, som er tiltænkt regnvandet bliver fyldt op af grundvand. Jeg undrer mig over, hvorfor man ikke skulle kunne placere faskiner i en jordvold, som er opbygget efter samme princip som man anvender ved nedsivningsanlæg, hvor grundvandet står højt. Hos os skal siveslangerne til vores nye nedsivningsanlæg lægges ind i en sandbunke over jorden. Sandbunken overdækkes med jord og geotekstil som holder sammen på det hele. På denne måde får man en passende afstand til grundvandsspejlet. Samme princip vil jeg jo mene kan anvendes til regnvandet.

Er der nogen kloarkmestre eller andre, som har praktisk erfaringer med problemstillingen ?




Selvbyggeren

Man pumper ikke regnvand.
Hak du bare faskinen ned og lav den med et nødoverløb, så vandet kan afstrømme overfladisk i tilfælde af kraftig regn og evt. høj grundvandsstand.
Du må gerne selv udføre det hele, så længe det kun er tagvand.

"Når der gives tilladelse til nedsivning af regnvand i faskiner, er det ikke en forudsætning, at grundvandsspejlet ligger under bunden af faskinen.

Det anbefales dog, at faskiner så vidt muligt etableres over grundvandsspejlet, da der ikke kan ske udsivning fra sideflader under grundvandsspejlet"

 

 

 

Mon ikke "nogen" lige bør læse  denne udmærkede artikkel om hvad en faskine grundlæggende er for en størrelse.

http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/faskiner/ 

Dernæst er det eneste grundlæggende krav ved regnvandsafledning at samme regnvand ikke ødelægger bygninger og installationer på matriklen.

F.eks. er der ingen krav om tagrender på huset ligesom regnvand kan udledes direkte på jordoverfladen.

Eller  ned i en ½-meter høj brøndring, som hos undertegnede, fordi jeg bor på sandjord.

Og som det siges så er pumpning af regnvand fuldstændigt unødvendigt. Kun hvis grundvandsstanden er i højde med græstørven.
Men så hedder området ikke et parcelhuskvarter, men en mose.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis