Gammel brønd

Sidste år under hedebølgen havde jeg nær mistet livet - ikke engang løgn

Jeg gik nede i det bagerste hjørne af grunden og fjernede ukrudt, da jorden pludselig forsvandt under min ene fod. Til alt held havde jeg den anden på fast grund. Plump-plump sagde det.

Nærmere undersøgelse viste, at der lå en gammel kampestensbrønd, der i tidernes morgen nok havde været dækket med en træplade, som nu var rådnet bort.
Eneste "låg" på brønden var et ca. 12 cm jordlag + rødder.

Brønden er ca. 1.20 m i diameter og skønnes at være 18 m dyb.
Grundvandet ligger ca. 75 cm under jordhøjden.

Heldigvis ligger mit hus højt og jeg har aldrig haft vand- eller fugtproblemer, men jeg ved, at det for de lavere liggende huse har været nødvendigt at bore for at finde et sted, der kunne bygges. (Gammel mosegrund).

Teknisk Forvaltning brugte næsten en dag på at måle grunden op, og da man fandt ud af, at brønden ligger 1m inde på mit areal, tog de af sted med bemærkningen, at det var livsfarligt og jeg skulle få det ordnet.

Jeg havde/og har ikke mange tusinde kroner dertil og har foreløbig lagt et stålplade og nogle paller over.

Men selvfølgelig skal det ordnes.

Nu har jeg i mellemtiden fået den idé at kunne bruge dette grundvand til at fylde vand på min havedam og vande have. Det går jo uden om vandmåleren og dermed vandledningsafgiften.

Men hvordan griber jeg det an?

Det er ikke muligt at lægge el i nærheden til en dykpumpe, men jeg kan altid trække en ledning. En alm. gammeldags pumpe ville være lækkert, men sikkert give FOR megen motion og armmuskler.

Gode forslag modtages


 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du bor i bysonen skal du søge om tiladelse til at hente vandet op , men det bliver der nok ikke noget problem med i det tilfælde
derefter skal du have sikret brønden sikret , der er flere muligheder ( det du har lavet nu er alt for farligt )
det kan gøres ved at få renset stenende af på den øverste halve meter og så støbe omkring med et betondæk over
istedet for betondækket ovenover kan du sætte en brøndring der rager et stykke over jorden og et kraftigt hejn omkring , så der ikke kan falde nogen ned i brønden

det er desvære kun ret dyre løsninger , men det eneste der kan bruges

alternativt er der kun at fylde brønden op med fyldsand , fyld sand i til der mangler ca 1 m , slå kanterne ind så vandet kan komme væk , og fyld så helt op

kan du selv lave arbejdet , kan det gøres for et par tusinde kr , men skal du have folk til det må du nok regne med 3-5000 kr
Har en gammel brønd i min gårds plads ,kravet fra kommunen er at der skal støbes et skrånende betonlag i en radius af 2 m fra brønden hele vejen rundt, samt laves en 30 cm høj vandtæt krave og ligges et forsvarligt låg på .

Alternativ er at den skla fyldes og blændes . OG DETTE MÅ MAN IKKE SELV GØRE , da det kræver et godkendt firma til dette

EN nabo fyldte bare sin op under en ombygning og blændede et bore rør af med beton , dette opdagede kommunen og han måtte bekoste en brøndborer der skulle bore ned og tjekke det hele var iorden samt tage nogle jord prøver
OG DET BLEV EN DYR AFFÆRE

Så for egen skyld få lige klarhed fra din kommune vedr. regler

Tim  
 
Skrevet af svalebo på 17 apr 2011 10:47
Har en gammel brønd i min gårds plads ,kravet fra kommunen er at der skal støbes et skrånende betonlag i en radius af 2 m fra brønden hele vejen rundt, samt laves en 30 cm høj vandtæt krave og ligges et forsvarligt låg på .

Dette kan slet ikke lade sig gøre, da jeg så kommer langt ind på både kommunens og bagboens grund.

Jeg kan i øvrigt se, at der i området ligger flere ret store betondæksler, nogle ret tæt på hinanden.

Jeg ville hellere hæve brøndkanten til jordniveau og finde en mulighed for både dæksel og pumpe.

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Du kan bruge et lille husvandværk med indbygget hydrofor. Husk ventil for enden af sugeslangen.
Jeg tror endda et sådant er på tilbud for tiden hos HN.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis