Kabel på den kolde side af hulmur?

Hej,

Må man have kabel til at ligge på den kolde side af en hulmur? elektrikkerrør må man ikke af hensyn til kondens så vidt jeg husker - men kabel? Der skal monteres dåse indvendigt i rum og så kabel på/op til loft.

Hilsen Torben
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt vil du lade elkablerne løbe op igennem hulmuren. Det må du ikke, du skal fræse riller i din mur og lægge kablet deri.
Skrevet af TheDexterTeam på 16 apr 2011 15:05
Hej,

Må man have kabel til at ligge på den kolde side af en hulmur? elektrikkerrør må man ikke af hensyn til kondens så vidt jeg husker - men kabel? Der skal monteres dåse indvendigt i rum og så kabel på/op til loft.

Hilsen Torben

Til TheDexterTeam!

Du må gerne have kabler på den kolde side af muren. De behøver ikke være muret inde, da der ikke forekommer kondens inde i kabler.



 


fase
"Du må gerne have kabler på den kolde side af muren. De behøver ikke være muret inde, da der ikke forekommer kondens inde i kabler".

Du må også gerne have et elektrikerrør til køre på den kolde side af en væg du skal bare lave afløb på dette kan du gøre ved at stoppe røret lige inden dåsen og lade kablet køre frit de sidste 5-10 cm ind i dåsen husk nu aflastningen.
Preben
Hej,

Tak for svar - desværre er I ikke enige ;-)

Jeg borer skrådt inde fra et værelse og ud i hulmur - skubber derefter kabel ud igennem som rammer ydermur på den kolde side. Herefter fanger jeg det på loftet. Jeg mener at have hørt det var ok, men blev i tvivl.

Hilsen Torben
Skrevet af TheDexterTeam på 17 apr 2011 11:42
pe:

Må man også til den "løsning" du nævner trække installationsledning(er)?

Aflastning - hvordan gør der?

Hilsen Torben


Nej kabel i rør.. 

Du kan få en murbinder som du kan stripse kablet til...

Preben
"Den kolde side af hulmur"???
Er det mon ikke udvendig på murværket?

Du må trække alle de kabler du vil i din hulmur. Uanset hvad så er det bedst at trække dem på den varme side af isoleringen.
Og det gælder overalt i huset.
Hej.

Jeg har fået fibernet, og i den forbindelse skal jeg have trukket en ledning ind i huset udefra. Må man bore hul i sokkel og trække den igennem der, eller skal gøre noget specielt. Det jeg tænker på kan man få fugtskade, hvis der er hul i sokkelen?
Det eer bare at klø på.
Nu fortæller di ikke om det er over eler under jorden eller fra en dåse du borer. eller no'ed.

Men det gælder generelt at du borer hullet igennem, trækker kabelet igennem og på et tidspunkt kan du trykke lidt silikone omkring kabel & hul - på udv. side. Så kan der heller ikke komme myrer og andet ind den vej.
(De finder så en anden indgang, men den tid den sorg)
Endvidere gælder for kabelmontører at kablet ikke må trække fugt/regn/vand ind i væggen. Derfor skal kabelet helst komme nedenfra og ind i hullet.
For kabelmontører på eliteniveau gælder osse at man borer hullet med lidt fald udad. Således at eventuel fugt/regn/vand forsvinder ud i nærmiljøet. Endvider bør eventuel silikoneforsegling så etableres indvendigt.

Sluttelig udskriver du et garantibevis lydende på mindst 30 år, på den nærmeste printer. Beviset overdrages den glade boligejer ved en lille højtidelighed. Eventuelle omkringstående bør udbryde i begejstret jublen.
Skrevet af Nirosan på 03 maj 2011 07:14
Hej.

Jeg har fået fibernet, og i den forbindelse skal jeg have trukket en ledning ind i huset udefra. Må man bore hul i sokkel og trække den igennem der, eller skal gøre noget specielt. Det jeg tænker på kan man få fugtskade, hvis der er hul i sokkelen?


du skal vel ikke selv montere fiberboxen og trække kablet ind i huset?, da jeg fik installeret fiber, trak jeg selv kabel fra husvæggen og ud til vejen, derefter kom der så en og forbandt kablet ved vejen, og satte fiberboxen op, boret hul i væggen og forbandt boxen..

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis