Nilan VPL 10 spørgsmål

Hejsa..
Vi har lige overtaget et hus hvor der står sådan en Nilan VPL 10 på loftet! (aktiv geninvinding). Den er fra 1992, er blevet monteret i 1996 men har aldrig kørt pga manglende isolering! Nu er den så blevet isoleret osv. Og jeg har fået startet den op! Men jeg har 2 problemer, den ene er at udsugnings hastigheden er på 3,65 m/s målt i hovedrøret, og indblæsningen er kun 1,85 m/s. Der er 2 x 125 og 1 x 100 indblæsnings ventiler. 2 x 125 og 2 x 100 udsugnings ventiler.. Men selv om indblæsningen er helt åbne kan jeg ikke få flowet op! Kan man rette op på dette ved at montere et spjæld på afkastet? (og vil dette give ekstra støj)
Anlægget er med et gammelt styrepanel (F- 100) Hvor man kan justere blæsehastigheden med tre trin, skifte mellem auto/manuel, vælge om den skal køle/varme og instille temperaturen med en drejeskive!
Men når den står på auto kører indblæsningen kun når den kalder på varme? Er det normalt?

Mvh Jan..
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
!??
Nilan yder overhovedet ingen service til private!!! De henviser til deres forhandlere, forskellen er ens!! Har selv et anlæg der ofte går i frostalarm om vinteren, her er ingen hjælp at få.

 

Hej Pude

Min VPL 10 med F-100 har jeg fået bygget lidt om. Hus 140 m3

Den står altid på manuel trin 2 med rumføler 21 grader og varme knap aktiv. det vil sige at er rumtemp under 21 grader laver den al den varme den kan i given indstilling. Er temperatur over slår kompressor fra og huset ventileres.

Den køre med tidsud 4x 1,5 timer i døgnet, + 30 min hver gang nogen går i bad. Alt i alt køere den nok ca. 8 timer i døgnet. 

Når den køre manuel mener jeg bestemt at det er lige meget luft flow ind/ud. Det er meget vigtigt at du måler under lige vilkår.

Men når den står på auto kører indblæsningen kun når den kalder på varme? Er det normalt? JA

Hilsen Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis