tender/slæbejolle

I de mørke vinteraftner kan man jo drømme, og jeg har drømt om at bygge en 6-8 fods klinkbygget jolle, som skal fungere som tender og være egnet til at slæbe efter min båd - 22 fods klinkbygget Lynæsjolle.

Jeg har selvfølgelig surfet rundt på nettet efter oplysninger/tegninger, men har ikke rigtigt haft held med det.

Er der nogen, som ved hvor man kan finde byggetegninger? ( jeg har set mange knækspantkonstruktioner, men det er ikke det jeg søger )

OG! Hvilke egneskaber kendetegner en god slæbejolle? - f.eks. skal den jo ikke ligge og skære ud hele tiden under sejlads.

Jeg fik min første båd som otteårig, og har siden da været facineret af at RO! Så i en alder af 59 år er jeg vist gået lidt i barndom. Under alle omstændigheder vil jeg være glad for lidt input - så må vi se om projektet overhovedet bliver til noget.

Forårshilsen
Stevns
I de mørke vinteraftner kan man jo drømme, og jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke at fjerne gammel lak, som ikke fejler noget, men måske for at opnå ensartet farve.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for endnu et Tonkinlaktips Lynæs

Tror nok, jeg stripper det skandæk helt af, men der er steder på masten, som jeg nok må nøjes med at udbedre i år, og så er det jo rart at vide, at jeg ikke behøver at fjerne al dem gamle lak. Iøvrigt en dejlig mast i oregonpine, men den er temmelig mørk i løden, så næste år har jeg tænkt mig at gå i bund og starte forfra med Tonkinlak.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja din båd har jo været til salg i en årrække, sælgeren har så åbenbart undladt vedligehold i salgstiden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du er velorienteret, Lynæs! Men jo, båden var til salg nogle år, og den har ikke været i vandet sidste sommer - noget den har klaret helt pænt. Den skinner ikke op i klædningen og har heldigvis ikke stået på varm asfalt. Ellers har ejeren været øm over den - taget den op ved føreste tegn på nattefrost og ellers passet den rimeligt, bortset fra de sidste år. Men som du jo ved, så går det strækt, når man ikke er over dem. Tilgængæld var prisen absolut overkommelig, så jeg klager ikke.

Ønsker alle en god og aktiv påske - vejret kan vi jo ikke klage på

Stevns
Umiddelbart ville jeg overveje en "norsk pram" eller bananjolle evt. bygget i vandfast krydsfiner (marinekvalitet) bygget i epoxylimet klink.
De bjerger sig godt og er ikke frygteligt besværlige at bygge. Samtidigt er de ikke ret tung at slæbe. Byg på skabeloner og læg svøb indvendigt.
Det skulle være muligt at finde tegninger på nettet.
baadsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også