Jern/limtrae paa multiblok vaeg


Hi Guys.

Jeg er igang med at lave en tilbygning paa hytten. 5 x 8 meter helt praecis. Den oprindelige plan var at lave en multiplade vaeg til at baere spaerene midt paa, 5 meter spaend. Men saa taenkte jeg. Er det muligt at laegge et jern op istedet for multiplade vaeggen til at baere spaerende.

Jernet ville isaa fald laegge af paa en murstens vaeg og en multipladevaeg. er det muligt at jernet laegger af paa multipladevaeggen. Er vaeggen staerk nok.

Tastaturet har besluttet sig for at koere US version Sorry.

Thanks

Dennis
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var en noget vitaminfattuig beskrivelse.
Det kommer jo bla. an på hvad tykkelse de multiplader har og densiteten og så videre.

Men forklar lige en gang hvad det er for nogle spær og om det er en bærende bjælke der skal bære 8 meter lange spær eller hvad?

Se her om Multiplader: http://www.hplush.dk/multipladen


Hi Guys.

Sorry for den sparsomme beskrivelse :o)

Jeg er ved at få lavet en tilbygning på vores bungalow. i forbindelse med tilbygningen opføre vi samtidig en førstesal på huset.

Så der vil komme 14 nye A spær på huset. I det eksisterende hus er der inder vægge til at bære de nye spær midt på.   Der er 8,75 Meter spænd.

I tilbygningen er der ingen indervægge til at bære spærende. Så den oprindelige plan var at opføre en 100 mm multiplade væg/rum deler som spærende kunne ligge af på.

Men så gik tankerne på at ligge et jern op istedet for en væg i midten af rummet. Dette jern vil komme til at lægge af på en murstens væg og den nye bagmur af 100 mm Multiblokke.

Men vil multiblok væggen kunne bære den vægt fra jernet/første sal.

Thanks Guys.

 

Ja det kan det formodentlig sagtens. 
Men det kommer jo an på hvordan jernbjælken "lægges af" på gasbetonvæggen.
Hvis væggen kun er 2 meter bred og 2,3 meter høj så vælter det jo nok.

Der skal renes og vurderes.

Hvis du vælger limtræ kan du måske finde dimensionen her: http://www.lilleheden.dk/dk/dimensionering.asp?id=5

Hvor langt spænd bliver der på det jern ?

 

 

Hi Guys.

 

Der er et spænd på 5 meter.  Den ene ende vil den lægge af på mursten og den anden bliver det så Miltipladevæggen.

Multopladevæggen er 8,70 lang og jernet skal lægge af midt på.

:o)

Annonce
Er det kun understøtning af 5 meter, ville jeg ikke betænke mig at benytte multipladerne, husk dog at de skal lægge af en på brede stykke vederlags jern, så trykke fordelen lidt på en større flade.
Hejsa.

for en sikkerhedsskyld har ingeniøren kigget på det, en lille tegning vedhæftet. Han ser heller ikke noget problem i at jernet lægger af på multivæggen. Samtiding skal jeg bruge noget til at støtte muren for vind påvirkninger da multipladevæggen er 8,70 meter lang. tænkte om man kunne mure en søjle indvendigt til at støtte muren.

Thanks Guys
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis