reperation af jolle

Hej
Jeg har købt en jolle som jeg har tænkt mig at fikse lidt op, og kunne godt tænke mit at få lidt råd og vejledning.

1. På indersiden af jollen har jeg tænkt mig at slibe den krakelerede maling af for derefter at give den primer og til sidst en topmaling.

2. Jeg overvejer at lukke hullet under det midterste sæde og lave et lille rum til opbevaring.

3. Båden har tidligere fået lappet nogle huller og det nye gladfiberet har fået noget prime.

Jeg kunne godt tænke mig, at få det hele til at se flot ud igen. Der er desværre ingen synlig gellcoat da den er blevet malet over en grøn maling i sin tid, jeg overvejer at slibe båden ned, give den en primer og topmaling, samt bundmale skroget da jollen skal ligge i vandet. (Den grønne maling står egentlig meget flot på nær de lappede steder, men kunne godt tænke mig at få den malet blå)

Til spørgsmål 1.
Er dette den rigtige fremgangsmåde?

Til spørgsmål 2.
Er der nogle som har erfaringer med at lave et sådan lille rum? Skal jeg bruge glasfibermåtter, eller er der andre metoder?

Til spørgsmål 3.
Skal jeg slibe alt den grønne maling af, eller kan jeg male en primer direkte ovenpå?
 
Håber der er nogen derude som sidder med nogle gode svar. Hvis der er noget du/I kan se jeg ikke lige har tænkt over, er I også meget velkommen til at komme med kommentar.

Da det er en billig båd, er det begrænset med hvor mange penge jeg har tænkt mig at ligge i den.

Venlig hilsen Steffen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder fint, med hensyn til at male.
Hvis den grønne maling sidder fast, er det nok at slibe den mat,
(lav en prøve med primeren, for at kontrolere, den grønne maling ikke koger op.
Biltema har noget forholdsvis billig bådmaling, som skulle være rigtig godt, jeg har ikke selv prøvet, men hørt det posetivt omtalt, fra flere der har brugt det.

Du kan sagtens lave et lukket rum, i glasfiber hvor det midterste sæde er.
For at få fornøjelse af rummet, skal det nok være bredere en det er nu.
Dog kan det hurtigt blive dyrt, i materialer, at støbe sådan en kasse.

Jeg har støbt sæde her agter, med to opdriftskasser og opbevaringsrum i midten.

mvh jens

Lige en kommentar til dit 3. spørgsmål.

Hvis du vil bruge 2- komponent primer/maling skal du være sikker på det også er det der er malet med tidligere, ellers skal det fjernes.
Den lette løsning er at bruge 1-komp. maling, den kan males oven på begge dele - men holdbarhed og finish er ikke den samme.

Husk at rengøre i fortynder el andet produkt inden slibning, ellers kører du bare fedt/silicone mm rundt i det nypudsede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også