cee

er der nogen her på forum der ved noget om cee mærkning.
Jeg påtænker at starte en produktion af lamper, er det mon nok at fatningen og ledningen er cee mærket eller ?????

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

er der nogen her på forum der ved noget om cee... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@steinaa:
adskillige millioner er slet ikke nødvendige. De projekter jeg har været igennem har indbefattet EMC/EMI og berøringssikkerhed tests plus varmeanalyse (det drejer sig om elektronik her) og testinstituttet kostede omkring 1500 Euro, alt inklusive.

En lampe må vel være noget lettere.

Dit forslag om at "finde de relevante standarder" er ikke triviel, jeg vil påstå at det klarer du kun ved hjælp af en konsulent, med mindre du vil bruge et halvt år af din levetid på at sætte dig ind i dette tema.

Konformitetserklæringen er ikke bare en lap papir, du står _personligt_ inde for at tingene er i orden!
Hvis i vil tage chancen, OK, jeg ville ikke gøre det. CE reglerne er blevet _meget_ stramme.

MvH,

Bent
Det spørgsmål vil jeg overlade til sagførerne. Jeg har kun CE-mærket komplette apparater.

MvH,

Bent.
Lyt nu til Bent.

Hans svar er kompetente - vi bruger også Delta til typegodkendelser ( primært til rystetest - EMC og varmetest laver vi selv, og direktiverne har vi styr på  )  - et seriøst firma. Vi er altid selv til stede når der foretages test - godt givet ud, hvis der er spørgsmaål eller smårettelser, der kan løses på stedet.

Men det er en rigtig god ide at alliere sig med dem først - præcis som Bent skriver.

Derudover mener jeg nok at hvis ALLE de komponenter du anvender har en CE-mærkning og du overholder gældende direktiver er du tæt på en succes. ( også selve lampematerialet og skærmen )


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvad samlesættet angår er det fuldt ud gangbart at sælge stumperne... men medfølger der en brugsanvisning / samlevejledning vil sættet stadig skulle CE-mærkes.

Hvad prisen for typegodkendelsen angår er jeg imponeret over at det kan gøres for de penge og i så fald er der ingen tvivl om at det er måden at gøre det på.... meeeen nu bliver spørgsmålet stillet på et gds-forum og så vil jeg stadig holde på at det "blot" er et spørgsmål om at finde den/de relevante standarder hvilket efter min bedste overbevisning skulle være muligt UDEN hjælp af rådgivere.

Nu er det ikke en måneraket der skal bygges men derimod en belysning der formentlig lægger sig meget tæt op at lignende produkter på markedet. Derfor skulle det være muligt at få fat på en CE-mærkning for et eksisterende produkt og så se hvilke(n) standard det er bygget efter og så gøre dem kunsten efter.

Og hvad overensstemmelseserklæringen angår, så vil jeg stadig fastholde at det KUN er et stykke papir. Det er de standarder der ligger bag der er interessante. Overensstemmelseserklæringen er blot en erklæring til omverdenen om at produktet overholder standarderne - igen under strafansvar.
Annonce
"igen under strafansvar."
Og erstatningsansvar der kan løbe op i uanede antal millioner...

Mht. til at spørgsmålet bliver stillet her: det er også lidt underligt, men OP taler om at "starte en produktion", så CE problematikken er absolut relevant.

Bent.

den efterhånden meget omtalte lampe her på lds forum. mange tak for alle svar.
lampen ,martrialer er gibs,glas,en fatning, ledlyskilde, ledning 2x0,75mm,1 stikprop,den vil blive lavet i nogle få varianter og ikke i noget stort styktal,der kan blive tale om kundetilpasset design,markedet for denne lampe er nok ikke stort.

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

Jeg vælger at sælge som samlesæt og levere direkte hos kunde, ja vil da være behjælpelig med at samle lampen,jeg forstår at så er ce mærkning ikke nødvendig.

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

Hov.
Hvis du bruger en led lyskilde og har en transformator som du køber færdiglavet (type "selv") så er mærkningsreglerne meget mere overskuelige. Da dit produkt nu er et lavspændings produkt. Der skal muligvis laves en emc test på at den ikke støjer for meget med den ledning du har valgt.

Jacob
der kunne være sjovt at udvikle en lampe. der ikke findes.?!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis