cee

er der nogen her på forum der ved noget om cee mærkning.
Jeg påtænker at starte en produktion af lamper, er det mon nok at fatningen og ledningen er cee mærket eller ?????

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hansik på 13 apr 2011 20:13
er der nogen her på forum der ved noget om cee mærkning.
Jeg påtænker at starte en produktion af lamper, er det mon nok at fatningen og ledningen er cee mærket eller ?????


Til hansik!

Hvis du vil producere en vare, mener jeg ikke det er nok, at komponenterne er CE mærkede. Såvidt jeg husker fra maskindirektivet, skal det færdige produkt CE mærkes, og der skal udfærdiges en overensstemmelseserklæring/ conformitetserklæring. Me prøv at se på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside www.sik.dk eller ring til dem. Så for du ren besked.


 


fase
Nej, det er ikke nok at delene er CE-mærkede. Du skal som producent sørge for at dit samlede produkt kan CE-mærkes. Dette har ikke kun noget med el at gøre. Du skal sikre dig, at dit produkt opfylder de generelle sikkerhedskrav i ALLE relevente mærkningsdirektiver.

Du skal dog ikke i gang med maskindirektivet, da din lampe med stor sandsynlighed ikke er en maskine (ingen aktuatorer har)
Tak til Jens for svar om ce.

det handler om at montere en fatning og lampeskærm på en gibssøjle , det praktiske er jo ikke noget probem , mærkningen er et problem for mig.

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

Annonce
Det handler bl.a. om produktansvar.
Forestil dig at du monterer en CE mærket fatning med en CE mærket ledning og en CE mærket halogenpære.
Så er alt vel OK, eller?
Nej, for du monterer også en lampeskærm. Og hvis den er af et brændbart materiale og lampen en dag brænder, så står du med håret i postkassen.

Jeg kan kun anbefale at du allierer dig med et prøveinstitut, f.eks. Delta, de ved nøjagtig hvilke normer der skal overholdes.
Ja, det koster penge, men sådan er livet i dag.

Prøveinstituttet udformer en testrapport som beskriver nøjagtig hvilke normer der er testet efter og hvad resultatet var.
Når du har den rapport i hånden kan du med god samvittighed underskrive konformitetserklæringen (som skal følge med hver lampe du sælger) og sove roligt om natten.

MvH,

Bent.

mange tak for dit svar, Bent.
dvs. at jeg laver prototype. senden til eks. Delta

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

Allerførst: jeg bor og arbejder i udlandet og har ingen forbindelse til Delta eller andre prøveinstitutter, det var kun et eksempel.

Men jeg har været igennem denne konformitetsproces flere gange og har kun gode erfaringer.

Din plan om at lave en prototype og sende den til instituttet, tja, måske fungerer det. Men mit råd er, at du tager kontakt til dem langt tidligere og forklarer din ide (normalt laver man en kontrakt hvor deres tavshedspligt er defineret).
Det koster sikkert et par konsulenttimer, men du vil få gode råd om hvordan du bør lave dit produkt. Derefter kan du lave din prototype og lade dem teste den.
Og bare at sende din lampe frem og tilbage er nok ikke tilfredsstillende, jeg vil råde dig til at være meget mere med i processen og deltage personligt hvis muligt. Det er også meget lærerigt for fremtidige produkter.

Held og Lykke,

Bent
Med mindre der er tale om en MASSEproduktion med et indtjeningspotentiale på adskillige millioner tror jeg ikke det vil være en rentabel løsning at kontakte testinstitutterne.

Find de relevante standarder der gælder for dit produkt og få enten præciseret hvorledes produktet skal udføres eller sørg for at være med ind over selve produktionen som Bent foreslår.

Selve CE-mærkningen er derefter ret beset en formsag, da du (under strafansvar) skal skrive under på at dit produkt lever op til standarden - men har du været indover produktionen burde det ikke være det store problem...
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis