Nyt tag på gl. gård

Hej forum,

Mit hus fra 1877 har stråtag og efter mange reparationer af sektioner af taget på bygningerne er jeg kommet frem til at der skal ny tagdækning af fast materiale (evt. tegl) og så skal spærrene vist også have en omgang, da de er underdimensionerede og ormædte.

Mit sp. er nu: Kan man tage "lidt ad gangen" eller skal hele taget laves på een gang. Prisen er også vigtig, da et tagfirma formentlig vil have over 1 mio. kr. for at skifte det hele - grundarealet er på ca. 300 kvm.

mvh

Ole
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ole.

Hvor stort er dit tag? 1 mio. det skal da godt nok være et stort tag.

Du kan vil godt skifte noget af gangen hvorfor ik, men hvorvidt det bliver billigere i længde tror jeg nu ikke. Har du ikke nogle tegninger over gården?
Ja det er faktisk big bag. Men det er fordi at støvsugeren ikke bruger poser, affaldet bliver afleveret i en tappemaskine hvor man så åbner og affaldet faldet ned i bigbag. Det hele forgår naturligvis i et lukket system.
Ja for sådan et tagfuld bølgeeternittagplader de må jo da fylde en del.
Hva' med skruerne, ta'r den osse dem med?
Hej,

Nej jeg har ingen tegninger, og prisen 1 mio. kr. var et groft overslag udfra tagareal og spær-antallet:

Der er tale om en trelænget gård på 310 kvm. - Tagarealet er ca. 500 kvm. og regner man med nedtagning af gl. strå og spær (ca. 1-2 uger) samt nye spær (ca. 50 stk.) samt skotrender (4 stk.) og undertag og lægter og tagsten så løber det vel godt der op ad?

mvh

Ole
Lige præcis asbestproblematikken, der gjorde at jeg ikke selv renoverede mit sommerhustag fra 1973 ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Går du så bare nede på jorden og suger pladerne ned i sækken.
Der kan da ikke gå en tagplade igennem et 100 mm rør.
Kan man så osse vende luftretningen så den nye tagbelægning blæses op ved samme lejlighed?
hpox, gå i seng, kl er mange.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Ole Sand på 13 apr 2011 18:06
Hej,

Nej jeg har ingen tegninger, og prisen 1 mio. kr. var et groft overslag udfra tagareal og spær-antallet:

Der er tale om en trelænget gård på 310 kvm. - Tagarealet er ca. 500 kvm. og regner man med nedtagning af gl. strå og spær (ca. 1-2 uger) samt nye spær (ca. 50 stk.) samt skotrender (4 stk.) og undertag og lægter og tagsten så løber det vel godt der op ad?

mvh

Ole

Det er et meget groft overslag ja, en tag renovering til 1 million er godt nok noget af en omgang.

Umiddelbart passer dine m2 meget godt, groft sagt er den ca. 60% mere tag end grundarealet ved 40-45 graders taghældning.

Dvs. 300 x 1.6 = 480 m2

Men de skulle godt nok være meget medtaget for at jeg ville vurdere at hele tagkonstruktionen skulle skiftes også, det er noget dyrere at rejse nye spær på hele huset, frem for bare at forstærke / oprette det gamle spær, samt montere mellemspær, de dine eksisterende sikkert står med 130-160 cm mellem rum.

M2 prisen bliver jo noget lavere jo større taget er, og jeg ville anslå at det ville koste 650-750.000,- at skifte hele taget excl. tagkonstruktionen, men i stedet for oprette og forstærke den eksisterende tagkonstruktion, en god kvalitet tegl og undertag og rigtigt zinktagrender, og skotrender og inddækninger i zink.

Du kan se en lignede tagrenovering med opretning / forstærkning af spær samt montering af mellemspær på nedenstående link.

En større tagrenovering af tag

Denne tagrenovering er udført med Creaton Sinfonie tagsten på Huntonit undertag, efter min vurdering en af de bedste tagsten på markedet, og huntonit undertaget er efter min vurdering helt klart det bedste undertag på markedet, som kunne være et rigtigt godt alternativ til tagbeklædningen på dit nye tag.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis