Design af faskine - alternative ideer?

Hej alle

Jeg vil gerne bygge en faskine til tagvandet (med overløb fra palletanke). Faskinen placeres hvor der højst er gående trafik, bagerst i haven). Jeg har leret jord og kan ikke se mig selv betale for en masse expo-net plastfaskiner eller lignende. Da plasten jo kun skal holde hullet åbent, kan man som nævnt andetsteds vel ligeså godt benytte andre plastkasser (mælk, øl el.lign.)? Stadig med fiberdug, naturligvis. Jeg vil ikke have sten, så skal faskinen fylde hele haven... 
Hvem har erfaring med alternative kasse-løsninger og hvor er den originale mælkekassetråd? 

Det var den ene del...

Den anden del handler om hvor vådt der kan risikere at blive i faskinens omegn. Vil det fx. give mening at lave køkkenhave ovenpå? (de eventuelle bakterier etc optages ikke via rødder, det er kun et problem hvis man hælder det på planterne der spises). Så kunne faskinen jo fungere som havevanding :-)
Man kunne i den forbindelse fx lave faskinen som tre "fingre" af kasser (omend det måske vil være svært at få fordelt vandet ligeligt, det løber jo den letteste vej igennem en forgrening). 

Gode råd og ideer modtages med glæde :-)

Mvh Morten
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har før set en netto indkøbsvogn brugt til faskine,,, det er egentlig ikke så vigtigt hvad du bruger,, men jo større hulrumsprocent jo bedre,,

lige meget hvad synes jeg du skal satse på at få minimum 0,5m jorddækning

men hvor mange m2 tag skal der afvandes??

normalt kan man slet ikke se eller mærke på jorden at der ligger en faskine nedenunder,,,
Nemlig :-)

Taget er vel en 90 m2 i grundplan (jeg går ud fra at det er det "tagareal" der skal beregnes - regnen falder jo nogenlunde lodret ned)? Og så er der en garage på ca 25 m2 oveni.

Københavns kommune siger at man skal måle grundvandsspejlet - men det eneste jeg kan gøre selv er vel at lave et max hul med et pælebor?

De nævner også at spejlet helst skal være 1.25 m under bunden af faskinen - er det realistisk?? Og uanset, så dybt kan jeg jo ikke lige grave ned, pælebor eller ej....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis