fra olie til pille på samme fyr

Har en gamle salemander kedel, som bruger en masse oile, tros den ikke kal varme så meget op.
Huset er 66m2 på stue og kælder.
Efter tidligere ejer skulle udstyret til stift til pillefyr gerne ligge der, dog skal der vel en beholder til ang pillerne, så man ikke skal fylde på konstant.

Nogle der har noget erfaring eller eventuele priser til total udskiftning af hele fyret ?

Har ikke noget erfaring eller forstand på dette så gode råd er meget velkommen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok være bedst for din pengepung, i det lange løb ! at du udskifter keddel o.s.v. til et nyt pille fyr. Det kører fuldautomatisk "som et oliefyr" den eneste forskel er egentlig blot at du skal rense brænderen og keddel rummet ca. hver tredie uge.
Som jeg forstår det har du en pillebrænder til at ligge du kan montere på den salamder kedel..

Så skal ha under søgt om den før har været monteret på ejendommen... hvis den ikke har det skal der ligge dokumention at brænderen vil overholde kravne monteret på din salamander kedel..

Hvis den ikke kan det skal du nok ud og kigge efter andet..

Du skal så opgøre med dig selv om du ha stoker eller pille brænder..

Stoker kan du fyre med en helt masse... Af stoker findes der KSM, JA Stoker og KL plus alle de andre..

I en pille brænder kan du fyre med piller, miniflis. af disse finde Bio18, BB14 og scoote, woody og multi22..

Jeg har en Bio18 med hjemme bygget snegl dvs små ændringer.. Jeg er rigtig glad for den og det køre bare der udaf.

Men hvis jeg skulle købe nyt ville jeg nok vælge KSM..

Så lige en til alle de fjolser der siger en salamder kedel er ikke bedre vær end at smide ud..

Så vil jeg sige at hvis du laver noge få røgvender i kedel kan du komme helt ned og ligge på en røg temp med fuld last nyrenset på under 100grader og efter 3 uger og meget beskidt kedel ca 150grader ved fuldlast..

Samt jeg taler af erfaring da jeg har haft en salamander Type C kedel med SMC Stoker..
Jeg kører med en Salamander med en pillebrænder foran.
Selv om det har været en ond vinter, viser det sig at jeg kun har brugt ca 10 tons træpiller for at opvarme 300 m2 middelisoleret bolig og grundopvarme 112 m2 tvivlsomt isoleret værksted.
Det handler rigtig meget om at lære at bruge sit fyringsanlæg optimalt.
Min brænder er en TBmini, og havde jeg haft en modulerende styring på den, ville jeg kunne være kommet endnu længere ned i forbrug, men ift udgiften er det sikkert peanuts i besparelse.

Med de erfaringer jeg har om andres pladejernskedler, vil jeg IKKE udskifte min støbejerns Salamander.

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis