Hej alle.
Efter at have surfet i et par mdr. er jeg nu kommet der til at jeg selv vil tage springet, og begynde at bygge min egen cnc-fræser.
Lidt om mig: Jeg er 41 år og har en uddandelse som smed, men efter en arbejdsskade som deltidsbrandmand ( 4 prolapser) har jeg fået konstateret slidgigt i min ryg, og er efter en sygdomsperiode på små 2 år og en operation, er jeg på revaledering, og er starte på en ny uddandelse som teknisk designer.
De store projekter er lagt på hylden, her kommer et mindre snilt
projekt som hjemmebygget cnc ind i billede, og her kommer I ind, der vil nok komme en masser af spørgsmål, men jeg kan se at i villige til at svare på næsten hvad som helst
Da både jern og træ er min hobby ( har selv bygget et par huse om, lavet møbler, og lidt forskelige maskiner er det også blevet til- under motto´et: er det for dyrt at købe - kopiere det og lav det selv, og tro mig det dybe tallerken er opfundet ind til flere gange men det er lærerigt), vil jeg starte med at lave en i X-finer, som i første omgang skal bruge til træ, og så må vi se om det udvikler sig.
Men til selve projektet, jeg forstiller mig en arbejdsflade på 1220 x1220 mm i x-y (en spindel vandring på 1500 x 1500 mm), så den kan tage en halv standdart plade (1220 x 2440), og omkring 150 - 200 mm i Z retning.
Men første spørgsmål lyder: er det en rettesnor om hvilken stepmotore man kan bruget til hvad, træ, alu, metal, hvor stærke skal de være mht. Nm, volt., Amp, har kik på motore fra ham her svenskeren:
http://www.cnc2all.com/control-card.html