Meget utæt hoveddør

Hej,

Jeg har et problem en ”utæt” hoveddør. Min hoveddør ligger lige ud til en åben mark (mod vest). Når det blæser, så piber og hyler det ind mellem dør og karm, det er ret kraftigt, man kan mærke at det trækker ind bare man står foran døren.

På døren er der monteret den der gummi/plastic liste som skulle isolere, men det er åbenbart ikke nok.

Er der noget man kan gøre for at tætne mere? Findes der f.eks. en liste man kan lime ind i selve dørkarmen, eller er der noget andet man kan gøre?

Det skal lige siges, at døren er næsten ny (3 år).

På forhånd tak.

/Kenneth

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du beskriver det, er dit hus jo piv utæt. Hvis det kan bræse igennem døren med den hastghed må dine vinduer være meget utætte, for det kan jo ikke blæse så voldsomt ind hvis huset er tæt.
Men til dit problem, du kan god lime en gummi liste på falsen som døren så lægger an imod når den et lukket, husk dog at i hængselsiden skal gummilisten limes på karmen der hvor hængslerne er monteret. Kan det ikke klare vindpresset må du have et vindfang bygget på huset.
Skrevet af kbbn på 12 apr 2011 11:54
Tak, hedder den gumiliste noget spevcielt?
NÆH ! der findes ikke så mange varianter, og jeg vil tro at det du skal bruge er en tynd på omkring 3 mm. i tykkelsen. Du skal nemlig også passe på at du ikke stopper for meget der ind, så du slet ikke kan lukke døren.
Men jeg kom til at tænke på at det kan være det er nok at du retter på blikket der hvor låsepalerne i din dørlås går ind i karmen, der skulle sidde sådan et stykke blik der inde hvor palen går ind. Den kan bukkes lidt ud så den bliver mere skrå i forhold til den pal der skal gå der ind. Det er ikke ret meget du skal bukke en ad gangen, der er et lille hul i kanten af ørblikket hvor u kan stikke en orn ind og bukke blikket lidt udaf, enelig ikke for meget. Det får døren til at spænde hårdere i karmen.

Ahh, ja det kunne jeg selvfølgelig også prøve, tak for hjælpen
Der findes nogle tætningslister der består af en plastprofil med en gummilæbe eller rør, de sømmes fast på karmen så de tætner mod døren lidt inde fra falsen.

En anden mulighed er V lister http://www.jst-as.dk/data/images/gruppe6.pdf

Er døren korrekt monteret. en tre år gammel dør må ikke være utæt.
Den type tætningslister der består af en fast del som træ eller aluminium og en blød del af gummi dur hver gang.
Det er bolt at lukke døren og sømme listerne på karmen således at den bløde del lige akkurart presser mod dørpladen.
(Dog duer de ikke ret godt til bundkarmen).
@Koludabyg

Det er indadgående døre
@akselj

Tak for linket :-)

Om døren er monteret korrekt ved jeg ikke, for mig ser det rigtigt ud :p Vi købte huset for lidt over 2 år siden, og der havde de næsten lige sat nye døre i, det er godtnok en dør fra billigvinduer (tror jeg), men jeg tror det er den tidlige ejer som selv har monteret den, og han var en være fusker, så muligvis er det ikke gjort helt korrekt.

Døren er af sådan en type, at når man låser den, går der både en pal ind i karmen for neden i midten og foroven, så når man låser døren (eller vipper håndtaget opad), så skal det blæse ret kraftigt før det hyler og piver ind, men det har det også gjordt de sidste par dage :-)

Jeg har i øvrigt hørt, at man også kan prøve at brække hænslerne lidt ind (med en speciel tang), måske jeg skulle prøve det?

/Kenneth
Du tænker på et hængseljern, jo men det er til hvis døren hænger skævt så den klemmer når den skal lukkes og åbnes. Din dør bliver ikke tættere af at bukke på hængslerne.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis