Meget utæt hoveddør

Hej,

Jeg har et problem en ”utæt” hoveddør. Min hoveddør ligger lige ud til en åben mark (mod vest). Når det blæser, så piber og hyler det ind mellem dør og karm, det er ret kraftigt, man kan mærke at det trækker ind bare man står foran døren.

På døren er der monteret den der gummi/plastic liste som skulle isolere, men det er åbenbart ikke nok.

Er der noget man kan gøre for at tætne mere? Findes der f.eks. en liste man kan lime ind i selve dørkarmen, eller er der noget andet man kan gøre?

Det skal lige siges, at døren er næsten ny (3 år).

På forhånd tak.

/Kenneth

Hej, Jeg har et problem en ”utæt” hoveddør. Min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ok :-)
Er den indad gående, er det næsten umuligt at holde den helt tæt i sådan vejr som vi oplever for tiden, kræver mange tætningslister også skal døren holdes godt til i slutblikket for at den ikke giver lidt efter og slipper listerne.
Det er jo bla. en af grundene til at vore Nordiske naboer har yder døre der lukkes udaf, jo mere det blæser på dørene jo tættere lukker de.
Din løsning kan være et  vinkel vindfang eller det der hedder et Træskohus.
Enig med det er skørt at de åbner indad :-/

Er det en større operation at gøre så de åbner ud af (hvis man alligevel skal investere i en ny dør)? Fordi en af hoved dørerne er så gammel, at den skal skiftes, den anden er dog som jeg skrev ret ny.

/Kenneth
Den egentlige årsag til at facadedøre i Sverige åbner udad.
Er fordi de efter svensk brand-lovgivning skal åbne i flugtretningen.
Det er ikke en dyt med med vind at gøre.
Annonce
Skrevet af hpox på 14 apr 2011 10:54
Den egentlige årsag til at facadedøre i Sverige åbner udad.
Er fordi de efter svensk brand-lovgivning skal åbne i flugtretningen.
Det er ikke en dyt med med vind at gøre.

Det ved jeg godt  men derfor er det da aligevel praktisk at jo mere det blæser på døren, jo tættere bliver den. 2 fluer med et smæk
det store plus er at døren går udad. er der en lille ulempe.
at vinden tager fat i døren og smadre karmen ind gangen.!
kan der monteres en smækdæmper  af den type der "griber" døren
og lukke stille ind og siger klik (låsen).! i smækket.!

men hvis det stormer meget i væsten vinden er det godt med udad gående dør.
som håndværkeren siger to fluer med et smæk.
men hvis det er indad gånde dør så bliver den "blæst" ind af stormen.!!!
I det hele taget ville den udad- eller indadgående dørs for- og bagdele være uden betydning såfremt man i stedet anvendte skydedøre. Eller varianter heraf.
hpox en variant af en skydedør ?

Facadedøre der lukker udaf burde forbydes, har 2 gange måtte krybe ud af vinduerne i Norge og Canada fordi sneen blokerede dørene ja godt det ikke brændte indendørs

kbbn, døre og vinduer skal være utætte indenfor rimelighedens grænser især hvis du fyrer i brændeovn

Mvh.

Benny N.
Helt sikker på at det ikke var en jaloux ægtemand med et ladt jagtgevær der nødvendiggjorde udstigning gennem vinduerne?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis