Støbe sokkel og klaplag

Jeg er ved at lave en mindre tilbygning til mit sommerhus. Kan man bruge støbemix til støbning af sokkel og klaplaget under huset?

Hilsen  Ole K

Ole

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej olek, jeg ville ikke bruge det til at støbe sokkel, da det er umulig at få den rigtige blanding af sand og sten, der er ofte for meget sand i støbemix og for små sten, sten størelsen bør være 15-25mm for at få en ordenlig styrke,

kan det over hodet betale sig at blande det selt, betong er ikke frykkelig dyr, i forhold til den tid og krafter det vil tage at blande det selv,

mvh nicolai
Jeg støbte sokkel, til min carport og redskabsrum, sidste år.
Jeg brugte støbemix, med den rette mængde kvalitets cement (billig cement er noget hø) så får man en rigtig stærk beton.

Det er billigere selv at blande, især ved mindre portioner.

mvh jens

Det er henrivende betydningsløst om der er lidt for meget sand i støbemix. (Hvilket der iøvrigt ikke er). Og stenene er ikke for store. De er lige tilpas.
Hvis man endelig bruger sten 16-32 er det ikke for at opnå ekstra styrke, men for at billiggøre betonen.
Det har heller ikke den store betydning om man bruger discountcement eller mærkevare.
Cement kan ikke være så dårligt at det ikke virker.

Husk på at det er enfamiliehuse vi/I bygger. Og ikke Storebæltsbroer.
Hej hpox.

Beton med for stor andel sand bliver væsentligt svagere end beton med en fornuftig blanding. Hvis man så samtidig bruger svag cement, og evt. blander noget tyndt pladder, så bliver styrken omkring det halve af en god beton.

Husk: for at lave god beton skal man bruge sand, sten, vand og cement, for at lave dårlig beton skal man bruge nøjagtigt det samme.
Annonce
Det kan man nu ikke sige.
Man kan derimod sige at tilslagsmaterialer med forkert kornkurvefordeling er ringere end nogle med optimal ditto.
Man kan osse sige at alm. støbemix som det købes i f.eks. tømmerhandlen nok har en rimekig fordeling mellem sand og sten. Især fordi sandet, så vidt jeg ved, er det dyreste af de 2.
I almindelig handel findes ikke stærk og svag cement, men derimod cement med forskellig hastighed mht. styrkeudvikling.
Slutstyrken er den samme.
Jeg kan ikke huske de forskellige typers styrkeudvikling, men tidligere havde man almindelig portland cement, rapidcement og superrapidcement.
De 2 helt afgørende faktorer der bestemmer betonkvaliteten er vandtilsætningen og efterbehandlingen. Som man jo selv er herre over. Dernæst cementkvaliteten. Hvor man nogle steder i verden kan komme ud for såkaldt "slowmotion-cement", altså cement som starter afhærdningen utroligt langsomt.
Det er nu ikke korekt, at der ikke findes cement, med forskellig styrke.
Den billige tilbudscement, giver ikke samme styrke, som eks. Ålborg Portland.
Forudsat man bruger samme støbematerialer, og blandingsforhold.

Man skal så huske, hvis der er meget sand i støbemixen, så kræver det mere cement.

Et problem med støbemix, kan være hvis der er kalksten i, det kan give frostskader.

mvh jens
Tusind tak for de mange indlæg. Fantastisk med så mange indput på et spørgsmål. Nu ved jeg hvordan jeg skal komme videre.

Ole K

Ole

Hej hpox.

Du har ikke ret i at der ikke findes svag cement, mange af de der tilbydes er med styrke 32,5 MPa, Basis og Rapid er på 52,5 MPa, for at få samme styrke skal der bruges 1/3 mere af den billige.

http://www.aalborgportland.dk/media/pdf_filer/produkt_graa_styrke_guide.pdf

Beklager, jeg kender faktisk ikke de "billigcementer" der kan købes i DK.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis