Batteri er underligt

Sidste år var det tid til nyt batteri, jeg faldt for reklamerne for dette AGM batteri

http://www.ringsted-motor.com/index...&Itemid=81

Fra konens scootertid har jeg lært at en pulslader med lille lade strøm er det rigtige. Så jeg har købt såden en her samtid med jeg købte batteriet :

http://www.batteribyen.dk/ctek_mult...13fd025c0d

Skulle være noget af det bedre.

Sidste år havde jeg meget besvær med at starte den lige fra jeg fik dette batteri på. Den var værre end med det gamle batteri, men jeg tillagde det de almindelige problemer med karburator og tænding som jeg har haft lidt vrøvl med et stykke tid.

Efter vinteren skulle den have lidt strøm for at få batteriet op i topform igen, så på med laderen.

Men det opførere sig sgu underligt.

Hvis jeg belaster batteriet hårdt, dvs. bruger starteren så dykker spænding ned på 3-4 volt, det dykker med ned i ampere på under 1 ampere, og bliver der så længe der er belastning.

Jeg ville mene at det var mere logisk om det var fordi der blev trukket en masse strøm, at spændingen falder, men nej.

Det ene øjeblik er det nok bare at sætte støm på, så er der de 12,5 volt over polerne, hvis man så tænder for lyset så er de 6 ampere nok til at fænomenet gentager sig. Alt er med slukket motor. Jeg har 2 instrumenter på samtidig.

Når batteriet har det ok, hvilket er sket et par gange her i weekende, kan jeg tænde for lyset, og den trækker en ca. 6-8 ampere som den skal og batteriet yder. Spændingen falder langsomt som det skal. Et lille tryk på starter knappen, og der kommer et klik, der trækkes stor strøm kortvarigt, jeg har ikke amperemeter på samtid med, der trykkes på starteren, da det trækker mere end de 20 ampere, som det max kan klare. Men spændingen over batteriet fortæller om at fænomenet har gentaget sig.

Nogen gange kommer batteriet sig så det kan levere 12 V - 2,5 ampere, når den har stået lidt. Så kan den kickes igang.

Kan der være løse forbindelser i sådan et batteri.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Sidste år var det tid til nyt batteri, jeg faldt... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.ctek.com/files/manual/Multi-XS-3600_da.pdf

Det er sådan en jeg har, så det er 14.4 volt. Kan jeg se.

Men sikkert. Det forvirrer dog lidt, da batteriet er ovre i 14A størrelsen og dermed betegnet som et bil batteri ift. listen. Det tager jo en hulens til med 0.8 ampere at få et 14A op på 100%.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Min CTEK XS3600 giver for mange ampere ift.hvad er er påskrevet batteriet, det er 3.7 Ampere ved snefnug.

Nå men jeg er igang med at bygge en lader gør det bedre end det gamle oscillerende ræle der sidder på maskinen. Den skal så laves så den klipper ved 14.7 Volt. Zener spændingen skal lidt op.

http://jhau.maliwi.de/mot/voltreg.html

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
måske lidt dum spørsmål.

hvor stor er batteriet.?

men der er oplysning hvor max lade strøm. Amp. batteriet kan tåle.!
ud over ladet spænding på 14.7v.!
12V og 14AH, 2AH større strømstyrke ift. alm. mc. bly batterier.

Nu har jeg læst en del om AGM batterier. Det virker som om mit batteri ikke er så underligt enda, det opfører sig som et AGM batteri skal, hvis det kommer for langt ned i spænding.

Der tales om krystallisering, equalizing med stor spænding/strøm osv. hvis batteriet har været for langt nede i spænding.

Der findes beskrivelser der fortæller om hurtige strømdyk, selvom batteriet ser ud til at være ladet op. Jeg har en ide om at batteriet skulle have haft en større lade tur inden montagen, som du skriver Hans, selvom det hed sig at det var ladet helt op, det sagde sælger.

På selve batteriet står anbefalet ladestrøm, 2 Ampere, så 3.6A er næsten dobbeltop.

Kan godt se af beskrivelserne at man først får de sidste 20% hvis man lader med 14.7 Volt.
Så mit lille kredsløb jeg nu har bygget cutter magnetfeltet ved 14.65V, tættere på kan jeg ikke komme, valgt zener diode er 11V + 3,6V i serie.

http://jhau.maliwi.de/mot/voltreg.html

Jeg tror MC branchen har et lille problem, da mange motorcykler er sat til at lade med en spænding på 14.5 V, det vil så aldrig give et rigtig godt resultat med AGM batterier, da det er de små marginaler der gør det, hvis jeg læser rigtig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
ikke tosset med 14.65 V. i cutoff.!
det lyder godt med agm batteriets opførelsel. små marginaler.
i beskrivelse i nettet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis