Sidste år var det tid til nyt batteri, jeg faldt for reklamerne for dette AGM batteri
http://www.ringsted-motor.com/index...&Itemid=81
Fra konens scootertid har jeg lært at en pulslader med lille lade strøm er det rigtige. Så jeg har købt såden en her samtid med jeg købte batteriet :
http://www.batteribyen.dk/ctek_mult...13fd025c0d
Skulle være noget af det bedre.
Sidste år havde jeg meget besvær med at starte den lige fra jeg fik dette batteri på. Den var værre end med det gamle batteri, men jeg tillagde det de almindelige problemer med karburator og tænding som jeg har haft lidt vrøvl med et stykke tid.
Efter vinteren skulle den have lidt strøm for at få batteriet op i topform igen, så på med laderen.
Men det opførere sig sgu underligt.
Hvis jeg belaster batteriet hårdt, dvs. bruger starteren så dykker spænding ned på 3-4 volt, det dykker med ned i ampere på under 1 ampere, og bliver der så længe der er belastning.
Jeg ville mene at det var mere logisk om det var fordi der blev trukket en masse strøm, at spændingen falder, men nej.
Det ene øjeblik er det nok bare at sætte støm på, så er der de 12,5 volt over polerne, hvis man så tænder for lyset så er de 6 ampere nok til at fænomenet gentager sig. Alt er med slukket motor. Jeg har 2 instrumenter på samtidig.
Når batteriet har det ok, hvilket er sket et par gange her i weekende, kan jeg tænde for lyset, og den trækker en ca. 6-8 ampere som den skal og batteriet yder. Spændingen falder langsomt som det skal. Et lille tryk på starter knappen, og der kommer et klik, der trækkes stor strøm kortvarigt, jeg har ikke amperemeter på samtid med, der trykkes på starteren, da det trækker mere end de 20 ampere, som det max kan klare. Men spændingen over batteriet fortæller om at fænomenet har gentaget sig.
Nogen gange kommer batteriet sig så det kan levere 12 V - 2,5 ampere, når den har stået lidt. Så kan den kickes igang.
Kan der være løse forbindelser i sådan et batteri.
MVH