gulvvarme > fræse spor direkte i spånpladegulv med gl. vinyl ?

Hej!

Jeg har på første sal i mit hus, som udgører ca 100m2, lagt gulvvarme i 22mm spånplader ved at fræse spor til 16mm pex slange/varmeford. alu plader i pladerne.
Selvfølgelig på tværs af spærrene som ligger 600mm cc.

Dette har fungeret ganske godt.

Nu er jeg netop gået i gang med køkkenet, som på spånplade gulvet har fastlimet et gammelt grimt 3-4mm tykt vinylgulv.

Er der nogen grund til at overhovedet trække dette af spåndplade gulvet for dernæst at fræser riller til varmefordelings plader ?

Hvorfor ikke bare fræse direkte ned i vinylen ?
Dette giver mig oven i købet 3-4 mm extra styrke jo

Kan så godt være der udvikler sig lidt "lugt" undervejs når der fræses... hehe.

mvh
gibman
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du fræser gennem vinylen, så kan du jo ikke se de skruer, der fastgør gulvspånpladerne.

Overfræserkniven holder ikke, til at fræse i skruerne...

mvh jens
Det er nemlig rigtigt.
Men der er jo ikke råd til fejltagelser.
Og du bør bruge billige fræsejern.

Men er du i øvrigt sikker på at vinylen er klæbet på?
Nogle typer er blot holdt fast af fodlisten!
Så fik jeg fræset lidt i vinylen.

Det ser desværre ud til at fræserjernet bliver lynhurtigt slidt ned. Der mgl. simpelthen dele af skæret.
Vinyl gulvet er ca 4mm.. og jeg har fræst i 2-3 mm. dvs. ikke ned til spånpladen endnu.

Ved ikke om det er limen, vinyl-underlaget eller selve vinylen, som forresten er et sort gulv med sådan noget glimmer i.
Det skulle ikke undre mig at der er en blanding af sten / metal pulver i det vinyl overflade.

Hmm kan man få nogle bedre fræserjern mon ?

Det jeg har er et:
C.M.T 174.180.11 18mm

http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/tilbehoertmaskiner/fraesendevaerktoej/tilbehoertiloverfraeser/fraesejernm8og12mmskaft/notfraesere/notfraesermedbundskaer_10630/?rel=product&level=7

/gibman
Tror det der er en dødssejler - dit "glimmer" er vidst nok kvarts - dvs sten - og jernet rammer dem meget hurtigt = sandpapir.

Gulvmændene har sådan en forvokset loddekolbe-agtig ting som de bruger til at lodde/smelte banerne sammen - jeg tror det smelter sådan at vinylen får fræsejernet til at blive meget varmt, metallet bliver derfor blødt og derfor hurtigt sløvt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg tror ikke du finder et fræsejern, der er væsentlig bedre end det du linker til.

Måske kunne du skære linoliumen væk, hvor du skal fræse.

Måske med en vinkelsliber?
Jeg tror heller ikke meget på fræsejern metoden.
Ej heller vinkelsliber-ditto. Der udvikles alt for meget varme.
Derimod kan du måske bruge en håndrundsav til de lige stræk. En rundsavklinge kan save næsten uanset hvor døv den er. Mellem sporene skal du så evt. hakke materialet op med et (gammelt) stemmejern..
Hvor stort er det køkken siden det kan betale sig at ødelægge fræsejern til 300-400 kr istedet for at lægge noget nyt gulvspun eller krydsfiner ned?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej!

Jeg tog lige min hobby kniv og kørte den rundt i vinylen.
Det lød som en hobbykniv der bliver kørt mod sandpapir.. samme lyd.
Spidsen var også helt væk efter nogle få cm. kørsel.

Det drejer sig om 10 m2.

Jeg er begyndt at rykke vinylen af.
The going rate is: 1m2/hour (1 mand).

Underneden er der så en stiv papagtig belægning, som man åbebart har valgt at have liggende ovenpå selve gulv spånpladen.
Selvfølgelig er der de klassiske lim rester på denne pap plade.
Jeg går stærkt ud fra at boret ikke anser dette som en "træls" emne at skære i

Hvis jeg valgte at hive denne papplade af, ja så vil der uden tvivl blive et pudse arbejde tilbage på den blottede spånplade, da dette paplag kommer af i plamager nærmest.
Jeg anser det som værende smartest hvis det blev siddende.

Den ene 1m2 jeg har flået af efterlader en plan overflade dog lidt klistret.

Jeg får mit fræserjern slebet til i dag.

Køkkenet er ikke blottet for diverse sokler for køkkenskabe og køkken elementer. Det er nok bøvlet at udskifte gulvet med disse objekter stadig placeret i lokalet. Desuden er pre-fræserede plader jo også relativt dyre.
Fleksibiliteten er vel også bedre hvis man selv fræser ?

/gibman
Ja. Er det ikke ganske utroligt hvilke omkostninger, ydmygelser og pindsler no'en vil gennemgå for for at få gulvvarme.
En almindelig radiator er jo osse alt for nemt. :o)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis