gulvvarme > fræse spor direkte i spånpladegulv med gl. vinyl ?

Hej!

Jeg har på første sal i mit hus, som udgører ca 100m2, lagt gulvvarme i 22mm spånplader ved at fræse spor til 16mm pex slange/varmeford. alu plader i pladerne.
Selvfølgelig på tværs af spærrene som ligger 600mm cc.

Dette har fungeret ganske godt.

Nu er jeg netop gået i gang med køkkenet, som på spånplade gulvet har fastlimet et gammelt grimt 3-4mm tykt vinylgulv.

Er der nogen grund til at overhovedet trække dette af spåndplade gulvet for dernæst at fræser riller til varmefordelings plader ?

Hvorfor ikke bare fræse direkte ned i vinylen ?
Dette giver mig oven i købet 3-4 mm extra styrke jo

Kan så godt være der udvikler sig lidt "lugt" undervejs når der fræses... hehe.

mvh
gibman
Hej! Jeg har på første sal i mit hus, som udgører... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
true story hehe
Nu var der jo en radiator i lokalet allerede.

Imens man er i gang skal man bare tænke på alle de lidelser Jesus i sin tid gik igennem for os,- så er det hele jo meget "lettere".

E lille spørgsmål omkring fræser sporene. Hovedretningen er på kryds af de underliggende bærende bjælker, da det unægteligt (vil give et stivere gulv. Men jeg har en strækning på ca 2 meter, der kører langs en væg og forbi en døråbning, som er nødt til at køre LANGS længde retningen på bjælkerne - det er retur vandet.
Fremløb og retur kan ikke placeres så frygtelig mange forskellige steder, så på dette punkt er jeg fastlåst.

Mit spørgsmål er om jeg vil få et blødt punkt på gulvet lige netop der ved døråbningen, da rillen går langs bjælkerne.

Vi snakker stadigvæk om 22mm spån + 2mm pap - 17mm rille = 7mm tyk gulv.

Jeg har kælder underneden gulvet - jeg kunne selvfølgelig, hvis det blir et issue, smide et par reglar op på 43x97 i nogle bjælkesko til at understøtte lige akkurat der ? dvs. jeg smider reglar op på tværs af bjælkerne.

Jeg Har logle gipsloft plader i kælderen jeg kan pile ned og derved få tilgang til undersiden af gulvet i køkkenet.

/gibman
Hej,

Jeg kan se det er en gammel tråd, men jeg prøver alligevel:) I hus projektet er jeg kommet til renovering af stuen, hvor der ligger gulvspun 22 mm uden spor til gulvvarmen. Jeg tænker at fræse spor i den, men vil høre om I har billeder af det færdige resultat og om I ville gøre det igen hvis det var?

Venligst Søren
Hvis du har gulvet oppe, hvorfor vil du så lægge plader uden spor i, det lyder lidt besværligt?

Som trådstarteren også er inde på, så skal du planlægge nøje hvordan du får returvandet tilbage til dit startpunkt, hvilket jeg går ud fra at du skal, for det kom lidt bag på mig, men jeg var heldig at jeg lige kunne lave et par tricks, men det var held og ikke skills, men så lærte jeg da det.

Renoveringen er fordi jeg gerne vil fjerne radiator og lave gulv varme. Jeg kan fjerne rør uden at bryde hele gulvet op da de kommer fra kælderen og er synlige der.  Da der allerede ligger 22 spunplader uden spor vil jeg fræse spor. Det er en god pointe med planlægningen af frem og retur, men hvilket værktøj blev anvendt og hvad blev omkostningerne ved projektet?

Hej Sørenschmidt.
Jeg har samme overvejelser som dig. jeg har fundet en slange der er 10,5mm (Roth) men kan ikke finde varmefordelingsplader til det mål uden de er med skum på bagsiden. og så bliver det for højt.
Men min bekymring går på at 22mm spånpladens styrke bliver for dårlig hvis jeg fræser et 16mm spor.
Fik du udført din idé? og hvordan gjorde du?
Jeg har også tænkt at man kunne lime en aluplade ovenpå for at give styrke, en slags sandwich konstruktion.
Men jeg vil gerne høre din erfaringer.
mvh Torben

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis