Lakering af indendørs trappe.

Hej

Vi har et problem med vores indendørs trappe til førestesalen. Vi kunne godt tænke os en sort trappe, hvor det stadig var muligt at se træets strukture igennem. Derfor fik vi at vide at vi kunne benytte et lakprodukt med sort farve, så vi købte et produkt fra Sigma der hedder Sigmava WS satin.

Vi valgte selvfølgelig at lave en prøve på et stykke af gelænderet og efter 3 gange blev det super flot.

Problemet er at vi nu har malet alt gelænder og et enkelt trin, og det er som om at farven i lakken ikke vil suge ned i træet visse steder og der komme områder der ligner at de kun har fået klar lak. Lakken er selvfølgelig rørt godt igennem inden påføring, og selv om vi forsøger at påføre et tykt lag for at se om det har en effekt er det som om træet skyer farven fra sig, det er lidt svært at forklare. Vi har finslebet området efter lakken var hærdet og forsøgt om lakfarven ville binde i den "første omgangs påførte lak", uden et godt resultat.

Lidt om trappen:
- Det er en ældre trappe fra 1930'erne.
- Vi mener den er af fyrretræ.
- Den er tidligere behandlet med olie, eller bejse. Svært at sige når man ikke har den store erfaring med træ.
- Den blev slebet helt ned til det rå træ og efterfølgende vaske med fortyndet grundrens, samt at den fik lov til at tørre inden lakken blev påført.

En der har prøvet noget ligende og har et godt råd?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke det bedste råd. nu da i har købt lakken.. og påbegyndt behandlingen....
men jeg havde valgt en sort eller antrasit grå gulv olie. og lakeret med stærk lak gange 3 ovenpå.
Når det er en trappe fra 30-erne kan der jo dels være spildt alverdens ting på den. Og dels er den vel overfladebehandlet en 4-6 gange med væsker af ukendt oprindelse.
Er det så ikke en kende naivt at tro at I kan påfører en laserende lakering og forvente at der fremkommer en ensartet fejlfri overflade?
Jeg tror at jeg ville male den sort simpelthen. Trappen.
Måske kan den indkøbte lak bruges som grunder.

Det fremgår iøvrigt af Sigmas hjemmeside at Sigmavar WS Satin er farveløs. Så er det mon farvehandleren der har blandet sort farve i.
Uden at jeg dog ved om det har nogen betydning for slutresultatet!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også