Bolte til montering af markise i murvæg

Jeg søger råd til, hvordan jeg skal montere min markise i murstensvæg.
Der medfølger ekspansionsbolte til beslagene, men jeg har lade mig fortælle, at det springer murstenen før eller siden.
Der skulle findes en anden metode, som indbærer at man laver hullet først, og så fylder man noget i hullet, som skulle fastholde bolten og så monterer man beslagene.
MEN hvordan gør man?? og hvad er det for noget materiale, man fylder i hullet, og hvad skal man bruge af bolt eller andet materiale...
Er der nogen, der kan hjælpe med at beskrive hvordan man gør, hvad der er bedst, så også JEG kan forstå det?  På forhånd tak for hjælpen.

Flemming

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Jeg ville "lime" nogle gevindstænger fast i muren, med injektionsmasse.. Det skulle være nemt for alle.

Du borer de huller der skal bruges, fylder ud med massen, og sætter en gevindstang i hvert hul..

Når det er hærdet, kan du montere med en møtrik..

Skal det være ekstra godt, ville jeg bruge rustfri gevind..

http://www.traelasten.dk/WebShop/Soem%20skruer%20og%20beslag?GroupID=115&ArticleID=3336

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Måske nok.
Men klæbeankre har den ulempe at de er p.... dyre, så vidt jeg ved. Og når de bruges vandret løber materialet ud af hullet og ned af væggen.
Nu ved vi jo ikke noget om dimensionerne, men op til 10mm huller ville jeg da bare bruge alm. plastplugs og skruer. F.eks. Fisher-Dybel.
Vær opmærksom på, at en markise skal sidde ret godt fast, der er en del kræfter, hvis den er rullet helt ud og det lufter lidt.
Så godt er det ikke sikkert dine mursten sidder fast, hvis det er i de øverste skif.

Jeg har lavet nogle beslag, så de er skruet fast i spærene, jeg bukkede noget 10 x 100 mm fladjern, to kraftige franske skruer, op i spærene, markisebeslaget, er skruet ind i gevind i fladjernet, der er 3 stk. beslag...
Ikke den kønneste løsning, men min mur kunne ikke bære markisen på 4 m i bredde, og 2.5 i udfald.

mvh jens
Je_ns....Det var da ellers et par fine beslag :-) og du har bestemt ret i det med murstenene ikke altid sidder super godt fast...har selv et sørgeligt bekendtskab med nogle reklameskilte og en murstensvæg.....
Annonce
måske ser det dumt ud i den anden side af væggen.?

der ar en mulighed med gemmengående bolte. med uprofil jern
på den anden side af væggen. til markise beslag.!
Til alle jeres kommentarer.. tusind tak..

Jeg er ikke til gennemgående løsninger, men injektionsmassen tiltaler mig (tak for linket, og hvilken vil I anbefale?). Ved nogen, hvilken størrelse er at anbefale (længde x tykkelse)? De bolte, der følger med, er 10 mm. Hvad skal jeg helt konkret spørge efter, hvis jeg vil gå efter rustfri gevindstænger sat fast i injektionsmasse? Fåes produkterne i byggemarkeder, eller skal de købes på nettet?
Beklager alle de spørgsmål, men jeg er helt novice på området ;-) Jeg har tidligere sat op med tilhørende expansionsbolte, men det tør jeg ikke mere...
pft. for jeres svar.

hilsen Flemming

Flemming

P.S. skulle én af jer mon have et link til et billede af gevindstænger med tilhørende bolte?

Flemming

Tak for linket, så kan jeg få en bedre ide om, hvad jeg skal gå efter... god søndag!

Flemming

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis