Bolte til montering af markise i murvæg

Jeg søger råd til, hvordan jeg skal montere min markise i murstensvæg.
Der medfølger ekspansionsbolte til beslagene, men jeg har lade mig fortælle, at det springer murstenen før eller siden.
Der skulle findes en anden metode, som indbærer at man laver hullet først, og så fylder man noget i hullet, som skulle fastholde bolten og så monterer man beslagene.
MEN hvordan gør man?? og hvad er det for noget materiale, man fylder i hullet, og hvad skal man bruge af bolt eller andet materiale...
Er der nogen, der kan hjælpe med at beskrive hvordan man gør, hvad der er bedst, så også JEG kan forstå det?  På forhånd tak for hjælpen.

Flemming

Jeg søger råd til, hvordan jeg skal montere min... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her en lille opdatering på, hvordan det er gået, så andre kan få glæde af det også..........

Jeg endte med at købe 10 mm gevindstang, som jeg skar ud i 13 cm stykker - 12 i alt til 3 beslag. Så borede jeg 12 mm huller 95 mm dybe og gjorde dem rene... så fyldte jeg Fisher 2 komponent injektionsmasse FIS VT 300 CE i og skruede gevindene helt i bund. Det overskydende masse tørte jeg af med køkkenrulle og lod det så ellers sidde 24 timer for at være sikker på, at det hærdede nok.
I går satte jeg så beslagene på gevindene med skiver og bolte, og det sidder faktisk fint, og det virker meget stærkt og holdbart. Der er dog lige en ting, man skal være opmærksom på: Sørg for at bore hullerne så lige som muligt, og få gevindstængerne til at sidde så lige som muligt, for når det først er hærdet, er de urokkelige. En af de stænger, jeg havde sat i var lige en anelse skæv, men nok til at beslaget ikke længere passede ind over. Jeg måtte file i hullerne på beslaget og fik det på plads alligevel. Nu skal jeg blot samle lidt folk til at løfte markisen op på plads.... og så får jeg forhåbentlig glæde af den i mange år fremover.

God påske..

Flemming

Det vil der være... ;-)

Flemming

Super løsning.
Jeg bruger rigtigt meget lim montage.
Injektionsmasse er det eneste fornuftige når der er så mange huller.
Man bør kvæste gevindet på den del af gevindstangen der går ind i injektions massen så den ikke kan skrues ind eller ud. at mase den lidt med en stor tang, skære enden skrå eller en 2-3cm lang ridse med en vinkelsliber på langs er rigeligt.
Ser man på at det er mursten er det kun expandets ampuller der er ok til mursten. de andre ampuller frarådes til mursten da det suger for meget.
Man kan også løbe ind i at det er hulsten. og her er ampullerne noget møg. uanset om man bruger sihylster.

Jacob
Glimrende.
Og så lige lidt galvafroid eller anden zinkstøvmaling på boltenderne.
(Medmindre du arbejder i rustfrit)
Så kan det godkendes herfra. )
Annonce
Hej Flechr.
Hvordan er det gået med din markise efterfølgende? Hænger den stadig sikkert og stabilt ? Hvor stor og hvor tung er din markise ? Er det en alm. eller kasettemarkise ?

Den der spør' er kun dum én gang, den der ikke spør' er dum hele livet !

 
Jamen det går fint. Jeg har dog ikke brugt den så meget i år. Det har jeg ikke haft tid til. Den er 4,5 m lang og jeg tager den ca 2 meter ud. Det er en kasettemarkise på 52 kg.

mvh
Flemming

Flemming

Jeg har netop købt ny markise fra dupp.dk - har selv sat min op på murstensvæg og fulgte den her guide -
http://www.dupp.dk/files/9613/6748/0923/GOER-DET-SELV-GUIDE.pdf

Håber den kommer sikkert op
/Cluas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis