Passat 1.8T 1999 skal have en overhaling...

Hej

Her kommer lige en ordentlig smørre.... 

Jeg skal give min Passat Variant 1.8T fra 1999 en omgang kærlig pleje, og håber at der er nogen af jer som kan give mig et tip eller to.

Jeg oplever 5 problemer, og mangler lidt hjælp til hvordan jeg får dem fikset:

1. Bilen er jo lidt oppe i årene. Det betyder blandt andet at plastik panelerne inde i kabinen er begyndt at knirke lidt. Kan man gøre noget ved det? Spænde efter? Udskifte clips? Problemet er til at overse på normal, jævn vej, men på grus og asfalt er det et cirkus af larm...

2. Metalisk støj (måske fra affjedring..?). Når jeg kører på hullet vej eller på brosten, bliver larmen fra panelerne akkompagneret af nogle små, metaliske klonk. Stort set kun fra højre side, og værst når der ikke er passagerer i bilen. Jeg har fået tjekket bærearme, støddæmpere og fjedre. Alt er i skønneste orden, og ret nyt (1,5år). Men lyden er der nu engang, så noget må være galt fat. Jeg har lagt mærke ti lat en del af støjen forsvinder hvis vinduerne i højre side er rullet ned...

3. Aircon. Der er et uoriginalt aircon anlæg i bilen. Monteret da bilen var helt ny. Kan ikke huske hvad det hedder, men det er dét anlæg som var ret populært da bilen var ny (har set en del passater samt A4'ere og A6'ere køre rundt med det). Det køler og varmer helt fint, og har lige fået fyldt nyt freon på. Men der kommer ikke luft ned til fødderne.. Jeg kan høre at elmotorene virker, for når jeg indstiller anlægget til at blæse ned ved fødderne, er der en symfoni af lyde fra de små, elmotorer. Men luftstrømmen ændrer sig ikke. (Uanset indstilling, kommer 90% op på forruden og 10% ud i kabinen). Kan der være hoppet en slange af et eller andet sted? ANdre forslag?

4. Bilen lugter! Af benzin og olie. Problemet er størst når jeg holder i tomgang med aircon tændt. Kan der være utætheder som trækker dampe fra motoren ind i kabinen? Hvordan fejlfinder man på sådan et problem?

5. Elvarmen virker ikke i førersædet, men funger fint i passagersædet. Reservedelene koster ikke så meget, men det koster vist en bondegår at få det sat i. Er det noget man kan rode med selv, med godt resultat? Eller er det noget som man skal have prøvet før, for at få det til at blive godt?

Det var noget af en omgang... Håber der er nogen som har et fif eller to  

På forhånd tak for hjælpen

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er jo godtnok kun små ting , og nok ikke ret meget der skal til for at klare det
men problemet her er at det kan være så mange ting der er skyld i de symtomer , at det er næsten umuligt at hjælpe denne vej , medmindre du er vant til at rode med den slag
det sværeste er at finde lige presis hvor det er galt , er det først fundet er det i de fleste tilfælde ret nemt at lave
Hmm... Tænke nok at det ikke var lige til.

Har rodet en smule med bil, og har en fætter som er mekaniker. Så jeg kan få prof hjælp. Grunden til jeg skriver her efter svar, fremfor at spørge min fætter, er dels at han bor ret langt væk, samt at jeg ikke vil overdynge ham med bil spørgsmål, bare fordi vi er fætre

Men der er ikke lige nogle "klassiske" som springer i øjnene? Nogle lette ting, som jeg selv kunne tjekke inden jeg kører ned til min fætter?

Tænker på at skille panelerne ad, dels for at tjekke luftkanalerne fra airconditionen og samtidig lede efter de dele som knirker. Men er det til at have med at gøre på en passat? Gør man mere skade end gavn ved at skille panelerne ad?

 

det er ikke så svært , men tvivler på at du kan se hvor det er galt med knirken , i mange gamle biler er det tit nemmere at lægge et tyndt stykke gummi i klemme der hvor man tror problemet er , og så se om det hjælper
for at finde en evt utæthed i luftkanaler skal du sikkert have et sporingsmidel til at finde det , ellers er det næsten umuligt
Ok. Jeg må jo prøve at kaste mig over udfordringerne med krum hals. Tak for rådene

 

nogen knirkeri kan du fjerne med silicone, somdu bruger til gu-listerne. Sædevarmen er ikke svær at lave selv. Ud med stolen og af med betrækket, her ligger nettet til udskigtning. Og husk ALDRIG sætte knæet ned i en forstol!! Det ødelægger kredsløbet. Dit spetakel klonk, klonk, kan være regulatorarmen i døren, der banker imod - eller, som jeg tror, et udstødningsophæng der er gået og røret slår imod - eller der sidder et knap så veltilpasset Uoriginalt udstødningssystem på bilen. Lugten af benzin og olie?? Tja, start med en regulær motorvask også gearkasse og underside. Gå alle slanger og rør efter for tegn på ælde. Tag luftfilterkassen af, der er flere åndeslanger der, som kan rådne. M.h.t. kabinevarmen, er det sikkert wiren, der trækker klappen til fodvarmen, der er sprunget. Du må have elementet ud. Stort arbejde!! Go fornøjelse

 

Annonce
Skrevet af uldal på 09 apr 2011 05:58
nogen knirkeri kan du fjerne med silicone, somdu bruger til gu-listerne. Sædevarmen er ikke svær at lave selv. Ud med stolen og af med betrækket, her ligger nettet til udskigtning. Og husk ALDRIG sætte knæet ned i en forstol!! Det ødelægger kredsløbet. Dit spetakel klonk, klonk, kan være regulatorarmen i døren, der banker imod - eller, som jeg tror, et udstødningsophæng der er gået og røret slår imod - eller der sidder et knap så veltilpasset Uoriginalt udstødningssystem på bilen. Lugten af benzin og olie?? Tja, start med en regulær motorvask også gearkasse og underside. Gå alle slanger og rør efter for tegn på ælde. Tag luftfilterkassen af, der er flere åndeslanger der, som kan rådne. M.h.t. kabinevarmen, er det sikkert wiren, der trækker klappen til fodvarmen, der er sprunget. Du må have elementet ud. Stort arbejde!! Go fornøjelse


Hej Uldal

Tak for dit svar.

Jeg giver mig i kast med silicone, men GU-lister... Hvilke lister er det? Hr fundet ud af at knirkelydede mest kommer fra den bjæle hvor sikkerhedsselen til passagersædet sidder fast..

Sædevarmen er jeg også frisk på, men fik dog at vide at der skulle bruges en speciel tang til at løsne betrækket...? Jeg spurgte et værksted hvad de skulle have for at gøre det, og fik svaret at de ikke havde det specialværktøj (tangen) som skulle til, så de kunne ikke hjælpe mig. Kan det passe..?

Har tjekket udstødningen, her er intet galt. Må prøve at tage panelerne af og se hvad der er at komme efter. Nogen fif eller ting som man skal være ekstra opmærksom på når man arbejder med dørpanelerne?

Motoren er lige blevet vasket for ca 6mdr siden, og står super flot (men måske endnu en vask ville hjælpe..?). Det underlige er at selvom der lugter af benzin i kabinen, så lugter der ikke af benzin i motorrummet. Tænkte at det måske kom ind nedefra, via udstødningen, men lugten er kun tilstede hvis klimaanlægget er tændt. Hvis det er slukket (eller på recirkulation) er der ingen lugt.

Ved du hvor mn kan finde en vejledning til hvordan man får elementet ud, så man kan tjekke wiren?


 

benzinlugten kan komme fra en utæt pakning der hvor tankmåler og pumpe går ned i tanken
det dæksel finder du under bagsædet
knirkeri fra b-stolpe. måske det blot er beklædningen på stolpen der knirker som dit instrumentbræt eller det måske er oprulleren til selen. silicone=gummiliste, var blot for at guide dig hen til det rigtige produkt. betrækket kan en autopolstrer pille af for dig. prøv ham på spånnebækvej, tlf.59431382 . hvis du skal have hele konsollen til varmeapperatet ud, må du have et værksted på. det kn du ikke selv. jeg tror hele instrumentbrættet skal adskilles. m.h.t. udstødning = har du checket når bilen er buldervarm? Nogen skæve udstødninger kan vride sig så meget, at de kun rører når de er varme.

 

Hej
Din benzinlugt kommer helt sikkert fra  motorrummet - hvis det var som bødker skriver ville lugten netop  IKKE  være der når du kører med varmeapperatet på recirkulation da der jo så er overtryk i kabinen og lugten derfor ikke ville komme ind, men se efter et kulfilter til tankudluftningen - det er før set at filteret eller en af slangerne til det er revnet.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 12 apr 2011 19:57
Hej
Din benzinlugt kommer helt sikkert fra  motorrummet - hvis det var som bødker skriver ville lugten netop  IKKE  være der når du kører med varmeapperatet på recirkulation da der jo så er overtryk i kabinen og lugten derfor ikke ville komme ind, men se efter et kulfilter til tankudluftningen - det er før set at filteret eller en af slangerne til det er revnet.
Hilsen Polobjørn

Du har ret. Når motoren er varm, lugter der af benzin/olie fra en samling slanger mellem motorblokken og førekabinen. Da der også er en del oliesnavs, giver jeg den lige en motorvask, og går så i gang med at lede efter den ødelagte slange.

Vil også tjekke kulfilteret. Ved du hvor det sidder på en passat 1.8T



En anden ting: når nu du kalder dig autoelektrikeren, er det så lige en let sag for dig at finde ud af hvorfor der ikke er lys i min bagagerumslampe, selvom pæren virker fint når man måler på den med et voltmeter...?

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis