Overdreven ventilation af tagrum ?

Hej Lav-det-selv,

Jeg har et loft med ventilation, der består af 2 huller i murværket øverst oppe i begge murstensgavle. Den ene gavl er mod NV og når det blæser står der en stiv vind ind igennem hullet.
Mit spørgsmål er om hullet kan afskærmes på nogen måde uden at det ødelægger ventilation af tagrummet ?

Med venlig hilsen
Henrik Thuren

Med venlig hilsen

Thuren

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej du kune sætte en josterbar ventilationslem i så kan du selv justere hvor meget luft fer skal komme igennem. du skal bare huske at det er vigtig med en vis luft gennemstrøm.

http://shop.xl-byg.dk/produkter/vvs/ventilation/ventiler/klapventil/duka_15x15cm_lukket_hvid_klapventil.htm

mvh nicolai
Hvis du skærmer af skal du i hvert fald huske at der stadig skal være god ventilation, når det ikke bliver en stiv vind...
Du kan prøve at lukke DET ENE hul af nmed en plade indvendig.
Og er du sikker på at der ikke osse er ventilation langs udhænget?

Og som Koluda skriver det er helt afgørende at der er god ventilation i tagrummet.
Hellere stiv vind end svamp i rå mængder.
Uha nej, ingen svamp.

Der er ventilation langs / over gavlmuren og langs udhænget, så der mangler ikke noget der.

Jeg har læst mig frem til at der skal være en 1/500 del ventilation, og det ofte er et 15-16 cm2 hul i begge ender. Omvendt er der mange huse uden denne gavl ventilation, hvilket har fået mig til at grave i det.
Jeg antager at nedkøling af tagrum med overdreven ventilation, nedkøler huset generelt.
(der er selvfølgelig isoleret)

Med venlig hilsen

Thuren

Annonce
150-160 cm2 mener du.

Men grundreglen om 1/500 del af arealet er rigtig.
Det afgænger lidt at tagrummets udformning om det er formålstjenligt at der er ventilation osse i kippen.
Hvis dit tagrum består af gitterspær eller er åbent iøvrigt er det ikke strengt nødvendigt med ventilation i kippen.
Derimod er det i udpræget grad en god ide med ventilation i kippen såfremt du har f.eks. loft til kip. Altså blot en ventilationsspalte langs undersiden af tagbeklædningen eller undertaget.
Men det er jo så blot for dig at udregne om der er ventilation nok fra udhænget. Og lukke hullerne i gavlene.
Mange tak for hjælpen, jeg går i gang med at regne og vurdere.

Med venlig hilsen

Thuren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis