el ledninger

hej
må man godt selv føre nye el ledninger også sætter elektrikeren strømmen til?
og er 3*1,5 500w ikke godt nok til alm stik kontakter og lampe udtag.

hilsen Mikael
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det må du ikke.
Hej

Det er rigtigt at det må man ikke...... Meeeeeen... Det er forholdsvist let at aftale med elektrikeren at du gør det og han tilslutter....

Husk at føre dem vandret og lodret. Altså ikke på skrå/diagonalt og dobbel check at stik-kontakterne sidder i vatter... (bitter erfaring)... og lad være med at lave får få stikkontakter.... de mangler altid....

Med hensyn til kvadratet på ledningen kan jeg desværre ikke hjælpe.... snak med dem i Harald nyborg

God arbejdslyst
Du bliver med garanti trøt af at du ikke kan have en stikkontakt under din afbryder ved døren. Og du vil garanteret også have en korrespondance eller lign...

-Så start med at kontakte en aut. elektriker. Så kan han fortælle dig hvad du skal købe. Og hvordan du skal lave det.

Men det er stadig ikke lovligt!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvis der altid mangler stikkontakter så er det jo li'meget hvor mange der er!!! Hø-hø
Skrevet af uldal på 09 apr 2011 05:36
jeg har gjort mig den vane. altid at sætte dobb. stikk. op

Det vil sige at du sætter 2 stk op med jord - de dobbelte er jo uden jord

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

og det sidste sted du skal spørge er da i harald nyborg de ved i bedste fald ikke noget og i værste fald gætter de
Jeg ville vælge mindst 4x1,5mm2 - fase,nul,jord + mindst 1 tændledning - den tændledning kan også bruges til stikkontakterne - selv har jeg både  fase,nul,jord og en tændledning i stikkontakterne - nogle kan jeg så tænde og slukke centralt andre er med fast fase - og når begge ledninger er fremme er det nemt at skifte mellem de to optioner.

Du skal også være opmærksom at der findes 2 typer installationskabel - den ene type ( den billigste ) må ikke indmures og er ikke egnet til nedgravning i jord - jeg bruger aldrig selv den type.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 09 apr 2011 08:12

Det vil sige at du sætter 2 stk op med jord - de dobbelte er jo uden jord


Nu kan man jo sætte 2 op under eller ved siden af hinanden  
Så mister du ik din Jord

Doohh, det var så osse det du skrev
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis