Lyddæmpning af svigermor...s generator

Hej.

Svigermor har et dejligt kolonihavehus, hvor hun tilbringer næsten hele sommerhalvåret.

Der er desværre ikke indlagt strøm, så hun overvejer at købe et af de to nødstrømsgeneratorer, der er i HN's folder denne uge, et 2Hk to-takts 700W eller et 6,5Hk fire-takts 2000W.

Jeg har - i vanlig stil uden at have en snus erfaring - anbefalet hende at give de 300 kr ekstra, det store koster. Dels skal hun ikke ligge og blande olie og benzin, dels må den store forventes at holde længere, da den ikke skal køre så anstrengt, og så kan den drive en el-Flymo eller en lille kaffemaskine eller kogekande - der ville det lille anlæg komme til at puste noget over opgaven.

Og så er lyden fra det store nok lidt mere behagelig. Bevares, 95dB kontra det lilles 94dB, men nok også mere 'rolig'.

Og så er vi fremme ved det egentlige spørgsmål:

Generatoren skal stå i et udhus - med døren åben, forstås, så den ikke kvæler sig selv i udstødning. Af hensyn til naboerne kunne jeg forestille mig, der skulle noget lydisolering rundt om den. Nogle skråtstillede lameller, eventuelt med noget 50mm Rockwool på.

Nogen, der har erfaring med den slags herinde?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lav en gennemgang, så udstødningen blæser af til det fri. Så kan døren -hvis den ikke er alt for tæt- lukkes. Det vil gavne meget på støjen. Det forlængede udstødningsrør kan evt laves med noget støjdæmpning i, men der er der andre der ved meget mere om end jeg.

Sæt et ampæremeter på med en markering af max belastning, så hun kan se, hvor meget der trækkes på generatoren. Så vil hun ret hurtigt finde ud af, hvor mange/hvilke ting hun kan have på samtidig uden at overbelaste generatoren. Det vil forlænge dens levetid.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det var såmænd også nogenlunde det, jeg havde forestillet mig...

Men lidt detail-info kunne muligvis hjælpe processen lidt på vej.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Er charmen ved et kolonihavehus ikke, at det er simple løsninger?

Glemt alt om at have sådan et apparat til at stå og tæske, de er ikke til at holde ud at høre på!
Skrevet af akselj på 07 apr 2011 21:33
Lav en kasse med lydsluse omkring den.
Nu er den tilfældigvis luft kølet, så spærre du den inde vil den meget hurtigt lide en "pinefuld" død. Det jeg syntes larmer mest på dem er faktisk udstødningen, så kan du ændre den med en større lydpotte, tror jeg problemet er løst.
Men jeg ville nu ikke bryde mig om sådan et osende spetakkel i kolonihaven, der findes bedre og efter indkøb billigere løsninger. Tænk lige over at den faktisk ikke køre så længe på en liter benzin, og med de priser bliver det en dyr kop kaffe.
Næh en solcelle på taget er vejen frem og så masser af lysdioder en Gelakomulator et laderelæ og Svigermor er godt dækket ind med belysning i mange år frem. Desuden skal kaffe laves med en primus

Annonce
Nu er fordelen ved en lydsluse at der er masser af hul til luft.
Jeg har en bekendt, der købte en Kipor i jem & fix, for et par måneder siden,jeg har hørt den igang, jeg synes den er dejlig støjsvag.

Mener den kostede 2700 kr

mvh jens

Ja jeg kender også den lille lydsvage generator Jens, men den er så også kun på de 5-600 w. For mange år siden lånte jeg sådan en lille Honda generator på 800 w. den havde den fordel at når der ikke var forbrug, gik den ned til tomgang. Og så kunne jeg ikke høre den, så i starten rendte jeg frem og tilbage mellem den og båden (den stod på land) for at tjekke om den var gået i stå.
Men jeg mener stadig at et solcelle anlæg må være vejen frem.
Man kan ikke trække ret meget kaffemaskine og flymo med solceller..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kan man da godt, de skal bare være større. Men nu var det jo også belysning der var det vigtigste, en græsplæne på en koloni have er ikke større en at håndskubberen kan klare det. Og når Svigermor ikke har været vant til elkogeplade i hytten, kan hun fortsat klare sig med en primus eller gaskoger. Vi skal jo ikke glemme at grunden til at have kolonihave, er for at lave noget andet end det vi render rundt og laver til hverdag. At leve lidt primitivt skader ingen, det er faktisk en del af hyggen
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis