Dybvandsruter og småbåde.

Søndag formiddag kom jeg gennem Rute Tango med mit mellemstørrelse tankskib med 11,45 meter dybgang. Hvor er Danmark smukt i sollys set fra søsiden og pokkers langt væk, når der kun er 30 km hjem til familien i luftlinie og 5-6 uger målt i tid.

Nå, men vi kom op til Langeland og her var det sgu ikke noget kønt syn. Ærligt talt. Familien Danmark på fisketur i småjoller og motorbåde udfor Spodsbjerg. Godt ude i dybvandsruten og så ud med fiskestangen.
Pladsen er ikke så trang, at det skulle være nødvendigt at fiske lige præcis i dybvandsruten. Muligvis ser det vældig fredeligt ud fra en lille motorbåd eller jolle, og man skal jo nok flytte sig for ham den store, der kommer tøffende, og her er jo god plads. Men fra kommandobroen på en 40.000 tons tanker eller måske endda en 150.000 tonner ser det meget anderledes ud. Man har ikke herfra den samme manøvrekraft som den lille, vi vil gerne have en passende sikker afstand ved passage og her er bestemt ikke god plads. Fra omtalte kommandobro er det på godt jysk træls, at skulle have sin opmærksomhed på nogle, som sagtens kunne være et andet sted uden at gå glip af noget som helst, andet end lyden at tågehornet, når der gives advarselssignal!

Havet er et fint sted for rekreation, og der skal være plads til os alle. Både vi der transporterer gods og de der bare er der for fornøjelsen. Kunne mindre skibe/både/joller mon ikke holde sig fra dybvandsruterne, som er de eneste steder, hvor store skibe med stor dybgang kan sejle sikkert, og skal man krydse ruten, så gøre det vinkelret på og vise at man vil holde sig på sikker afstand.

God fornøjelse på bølgen blå.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke alene dårligt sømandsskab, det er også et brud på regel 18(d)(i) i søvejsreglerne:

Regel 18 Skibes forpligtelser over for hinanden
 
Medmindre andet fremgår af reglerne 9, 10 og 13, gælder følgende:
(a) Et maskindrevet skib, der er let, skal gå af vejen for:
(i) et skib, der ikke er under kommando;
(ii) et skib, der er begrænset i sin evne til at manøvrere;
(iii) et skib, der er beskæftiget med fiskeri;
(iv) et sejlskib.
(b) Et sejlskib, der er let, skal gå af vejen for:
(i) et skib, der ikke er under kommando;
(ii) et skib, der er begrænset i sin evne til at manøvrere;
(iii) et skib, der er beskæftiget med fiskeri.
(c) Et skib, der er beskæftiget med fiskeri, og som er let, skal så vidt muligt gå af vejen for:
(i) et skib, der ikke er under kommando;
(ii) et skib, der er begrænset i sin evne til at manøvrere.
(d)
(i) Ethvert skib, bortset fra et skib, der ikke er under kommando, eller et skib, der er begrænset i sin evne til at manøvrere, skal, dersom omstændighederne i det givne tilfælde tillader det, undgå at vanskeliggøre sikker passage for et skib, der er hæmmet af sin dybgang, og som fører signaler efter regel 28;
(ii) et skib, der er hæmmet af sin dybgang, skal navigere med særlig forsigtighed under fuld hensyntagen til dets specielle situation.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Chr

Jo tak - det må da være ret nervepirrende, at styre sådan en stor ting igennem, når det vrimler med småbåde.

Netop fordi "Den Store" ikke har anelse om "De Små" pludselig laver noget uventet.

Det er klart at man skal sætte sig ind i forholdene og reglerne, og så holde sig væk fra erhvervstrafikken.

Vi kan vel allesammen hjælpe til - vi kan vel allesammen snakke pænt med mindre øvede, når vi møder dem, og forklare, at der faktisk er en del ting, som man skal sætte sig ind i - inden man tager ud på vandet.

Hilsen A


To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af albino på 07 apr 2011 17:04
Det er ikke alene dårligt sømandsskab, det er også et brud på regel 18(d)(i) i søvejsreglerne:

Regel 18 Skibes forpligtelser over for hinanden
 
Medmindre andet fremgår af reglerne 9, 10 og 13, gælder følgende:

................
(i) Ethvert skib, bortset fra et skib, der ikke er under kommando, eller et skib, der er begrænset i sin evne til at manøvrere, skal, dersom omstændighederne i det givne tilfælde tillader det, undgå at vanskeliggøre sikker passage for et skib, der er hæmmet af sin dybgang, og som fører signaler efter regel 28;
(ii) et skib, der er hæmmet af sin dybgang, skal navigere med særlig forsigtighed under fuld hensyntagen til dets specielle situation.
Reglerne er helt klare med hensyn til når man er hæmmet af sin dybgang. Jeg mener det er fra 11 meter man bruger dette i og fører signal herfor.
Problemet er bare, at om dagen er der ingen der ser dagsignalet, og derfor er der ikke opmærksomhed på det. Vi andre bruger AIS'en til at se dybgang og evt begrænsninger på andre skibe, og vi har lods om bord, som er godt orienteret om den slags.
Det andet er, at der også er skibe, som ikke er hæmmede af dybgangen, men som kommer i vejen for de større skibe, hvis de pludselig begynder at ændre kurs og lave spændende manøvrer i smalle farvand. Når der i forvejen er tæt traffik bliver også disses manøvrer en faktor der skal tages hensyn til.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Som det fremgår af søvejs reglerne er det om ikke forbudt så i hvertfald MEGET dårligt sømandsskab at ligge i de store ruter. De skal krydses vinkelret og kun hvis der er ingen eller let trafik.

Og ellers så husk reglen : Lyst viger for brød (Dvs. hvis du er på havet for sjov så flyt dig for dem der lever af det uanset hvad andre regler siger)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Forslag til at gøre noget ved problemet.

Småbådsfiskerne fisker blandt andet i huller og på skrænter på havbunde.
Søkortet viser at der er mange "huller" lige i dybvandsruten - specielt lige udenfor Spodsbjerg.

Dybvandsruten er ovenikøbet ret smal, kun ca. 0,5 sm, og ligger ret tæt på Spodsbjerg, så det er klart at det vil give problemer, hvis småbådsfiskerne ikke ved noget om søvejsregler.
Måske ved de heller ikke, at der er meget dårligt udsyn lige fremefter fra store skibe, og at det er farligt det de gør.

Jeg vil gætte på, at en del af småbådsfiskerne ikke ved nok (måske ved de ingenting) om søvejsreglerne og om de lokale forhold.

Forslag:
Lav oplysning specielt til dem der tager ud fra Spodsbjerg.

Hvem skal have oplysning:
Ved udsætning (klubhus, slippen) af småbåde skal der være oplysning / skilte.
Firmaer: Udlejning af småbåde ved Spodsbjerg, de 3 Campingpladser ved Spodsbjerg og evt andre, kunne få oplysningsmateriale = plakat, klistermærker og andet som de skal give til dem der lejer småbåde.
På den måde kan man måske give oplysning til dem der kommer fra Tyskland, og som ikke har maritim baggrundsviden.

Småbådsfiskerne med egen båd, har nok generelt bedre viden om søvejsreglerne - De er meget engagerede og meget velorganiserede i flere klubber i Danmark, og gennem disse klubber kan man give oplysning. De vil sikkert gerne have materiale til deres klub-blade - og er generelt meget interesserede i at sejle sikkert - og fange fisk :-).

Hvem skal lave det ?
Måske Chr på frivagten? Måske dit rederi, Måske søfartsstyrelsen eller måske rederiforeningen.

Ja det var bere nogen forslag - måske kan det bruges - Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Jeg mener at grunden ligger et helt andet sted, for jeg tror at mange af de hersens fritids fiskere mener sig hævet over loven. I Danmark har vi jo ikke et efektivt søpoliti som mange af vore nabo lande har. Derfor er der så mange problemer for de store handels skibe når de skal igennem vor smalle farvande.
Kør på og flytter de sig ikke er det jo deres eget liv de leger med. For selvom der blev lavet en lov om at fritids fiskere ikke måtte sejle i storskibs renderne ud for eks. Spodsbjerg, ville ingen overholde det.
Det har vel også meget at gøre med at mange mennesker mener at universer snurrer om deres lille navle.
Alle sejlruter har små pindsvin liggende fordi det er der der er fisk.
Midlet helligerer målet.
Personligt er jeg ligeglad om de fisker det ene eller det andet sted. Men at de ikke flytter sig, når dem der bruger sejlrenden kommer, er ikke i orden. Jeg forstår ikke de tør blive der.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

En af mine venner skal sejle en sejlbåd over storebælt.. Så vil man jo gerne sejle den korteste vej..
Hvor krydser man sejlrenden bedst og hurtigts hvis man vil nord om Langeland.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej grandoldman

Jeg går ud fra at din ven har et ret nyt søkort - her ser han jo ruterne afmærket.
De ligger jo op langs Langeland - flere steder ret tæt på Langeland.

Hvis han skal fra Nordspidsen af Langeland, Hvad så ? - det kommer jo an på, hvor hans bestemmelssted er - og vinden.
Skal han lige over til Omø - ca mod Øst, så krydser han jo ruten nogenlunde tværs - og så er vinden jo med til at bestemme hvad der er smartest for ham.

Skal han ned mod Nakskov kan det jo være klogest at følge kysten, og så smutte over hvor det passer med en god ½-vind over på tværs af ruten. Hvis det passer med vinden den dag han sejler.

Så det kan han jo kun selv afgøre, den dag han skal afsted - og lægge sin rute, så han kan smutte over selve trafikruten med god fart og rumskøds. Skal han "krydse mod vinden" er det nok ikke klogt at gøre det i de mest trafikkerede ruter.

God Tur Hej A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er på en tur fra Køge til Svendborg sund.. så nord om Langeland må være det korteste.


Jeg syntes bare det at der hvor man sejler over for at sejle så kort som muligt er der hvor der er bredest.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis