Dybvandsruter og småbåde.

Søndag formiddag kom jeg gennem Rute Tango med mit mellemstørrelse tankskib med 11,45 meter dybgang. Hvor er Danmark smukt i sollys set fra søsiden og pokkers langt væk, når der kun er 30 km hjem til familien i luftlinie og 5-6 uger målt i tid.

Nå, men vi kom op til Langeland og her var det sgu ikke noget kønt syn. Ærligt talt. Familien Danmark på fisketur i småjoller og motorbåde udfor Spodsbjerg. Godt ude i dybvandsruten og så ud med fiskestangen.
Pladsen er ikke så trang, at det skulle være nødvendigt at fiske lige præcis i dybvandsruten. Muligvis ser det vældig fredeligt ud fra en lille motorbåd eller jolle, og man skal jo nok flytte sig for ham den store, der kommer tøffende, og her er jo god plads. Men fra kommandobroen på en 40.000 tons tanker eller måske endda en 150.000 tonner ser det meget anderledes ud. Man har ikke herfra den samme manøvrekraft som den lille, vi vil gerne have en passende sikker afstand ved passage og her er bestemt ikke god plads. Fra omtalte kommandobro er det på godt jysk træls, at skulle have sin opmærksomhed på nogle, som sagtens kunne være et andet sted uden at gå glip af noget som helst, andet end lyden at tågehornet, når der gives advarselssignal!

Havet er et fint sted for rekreation, og der skal være plads til os alle. Både vi der transporterer gods og de der bare er der for fornøjelsen. Kunne mindre skibe/både/joller mon ikke holde sig fra dybvandsruterne, som er de eneste steder, hvor store skibe med stor dybgang kan sejle sikkert, og skal man krydse ruten, så gøre det vinkelret på og vise at man vil holde sig på sikker afstand.

God fornøjelse på bølgen blå.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Søndag formiddag kom jeg gennem Rute Tango med mit... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo hvis du trækker en lige linie.

Men når du sejler for sejl, så vil der være mange ting som kan gøre det fordelagtigt, at slå nogen knæk på ruten.
Vindretningen, bølgernes størrelse og strømmen kan jo betyde, at det måske er mest fordelagtigt, at sejle sydligere eller nordligere.

Det kan jo være at du ønsker at sejle ned langs kysten uden for store bølger, og så smutte over hvor der er kortest - så kan du få en "tør" sejlads det meste af dagen, uden at det tager ret meget længere tid.

Hej A

To ulykker kommer sjældent alene.
Du har da ret - men der står jo også at et skib der er let (tankeren) - skal gå af vejen for et skib der er beskæftiget med fiskeri:=)

-Jeg ved godt der tænkes på trawlende fiskekuttere - bare dril - så kan kutteren og tankeres selv finde ud af hvem der er mest begrænset:=)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis