forlængelse af planke

Hejsa

Skal forlænge 6 stk planker med 1 meter.
Er i tvivl om hvordan jeg gør det rigtigst/stærkest muligt uden at spænde den forlængende del fast på siden af den anden. Jeg vil have den skal være i samme niveau, da det er spær til en carport hvorpå der monteres eternitplader ovenfra ned i planken.
se skitse.

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er taglægter du bruger kan du købe lægtebeslag til at samle med, ellers er Gerberbeslag en mulighed, prøv at undgå at alle samlingerne ligger mellem samme spær.
Det gåt nok ikke med beslag.
Derimod kan du bruge lasker. Som er f.eks. brædder eller X-finer i samme højde som dine planker og måske en meter lange.
Du skærer de to stykker planke vinkelret over, støder dem sammen og sømmer laskerne på på begge sider af samlingen. Men mange søm - eller skruer. Som jo så skal skrues i jo.
En laskesamling kaldes det.
Altså skal det forstås at lasken er lidt ligesom en sømplade der rager 30 cm indover hver side af samlingen og så en på hver side?
Hvad med eks 22 krydsfiner der saves til i samme højde som planken og så limes med vandbestandigt trælim og skrues? ville det kunne holde hvis man vender planken om hver anden gang så samlingen ikke er i samme side af taget ved hvert spær?
se skitse
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Som en sømplade ja.
Det du skal opnå er jo at planken opnår samme styrke som hvis den IKKE var samlet af 2 stykker.
Nu ved jeg jo ikke hvilken dimension din planke har. Men hvis den er f.eks. 50x150 mm skal laskerne være 2x25mm træ, (Så de 22 mm x-finer er fint), længden en 5-6 gange højden på planken, fordelt på begge side af snittet.
Lim og skruer er fint. Det er nok ligefør limen alene kunne holde. Moderne lim er meget stærkt. :o)
Dels er det planker og ikke lægter.
Gerberbeslag kan ikke overføre moment. Som det kaldes.
De kan kun anvendes på kontinuerlige blælker. Altså bjælker der er understøttet mindst 3 steder. Og samlingen med gerberbeslag skal ske på et ganske bestemt sted mellem to af understøtningspunkterne.
Nemlig i det såkaldte 0-moment punkt. Som er 1/7 af afstanden mellem de 2 understøtninger.

Du kan næsten se at hvis du støder 2 planker sammen og kun samler den med gerberbeslag så vil det ikke kunne holde til noget videre.
Jeg har lært at man skulle bruge et Z snit, istædet for det lodrette snit, da Z'et giver en større flade at lime og samle på...

Se min hurtige tegning...
Det blå er "lasken" som du enten laver i x-finer eller køber i metal.

Held og Lykke med projektet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, det er rigtigt.
Det er et skråt blad. En gammel tømmersamling. Normalt skal der en bolt igennem.
Men styrkemæssigt er den ikke meget værd.
Den anvendes lidt på samme måde som gerberbeslagene.
I ovennævnte eksempel er det laskerne der giver samlingen momentstivhed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis