Idé søges til gynge-/hængekøje-stativ

Hej alle

Jeg vil gerne bygge en gynge til datteren og samtidig vil jeg gerne have et stativ til en hængekøje (træerne er ikke store nok endnu...).

Det må gerne være en "naturlig/organisk" konstruktion, jeg vil gerne undgå en trykimprægneret færdig-rædsel. Det må samtidig gerne være noget alternativt og noget der kan klatre planter på etc. Og så havde jeg forestillet mig at lave det af rå lærkestammer el.lign.

Jeg har tænkt på noget a´la denne her, så kunne hængehøjen monteres på en eller anden måde imellem "benene". http://www.legehulen.dk/shop/ShowIm...700&Y=1400

Er der nogen gode ideer derude?

Mvh Morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kunne bygge sådan en til gyngen og støbe 2 stolper dybt i, til køjen. for børnene vil være hvor i er, du får aldrig lov til at nyde livet hvis i skal deles.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Måske du ikke er klar over det, men træer kan faktisk godt købes og plantes med en højde på 10 m. Er økonomien ikke lige til det, så gør sådan her !

Gynge stativet er jo egentlig bare to stolper á 10 x 10 cm. der nedgraves i en dybde af mindst 80 cm. og så anbringe en overligger øverst hvori du kan skrue et par store kroge i. Køb dem mindst 4 m. lange, bjælkerne altså, det giver en meget bedre gynge.
Til din fla-u-dug skal du have to stk. á 10 x 10 cm. og ca. 2 m. lange de skal nedgraves så de peger væk fra hinanden med ca. 25 grader i forhold til den lodrette. Og selvfølgelig også 80 cm. ned i jorden. For at pælene kan stå rigtigt godt fast skal du have småsten og grus ned omkring dem, og det skal stampes grundigt sammen for hver 20 cm. lag du kaster i hullet. Hæld gerne vand i hullet samtidig så pakker det endnu bedre. Lad det så hvile en uges tid inden du tager det i brug.
Jeg ved godt at nogen vil sige at du skal støbe dem fast, men det er ganske unødvendigt, desuden skal der rimeligt meget beton til.
Jeg har set et par hængekøjer i en daginstitution / klub for lidt større børn / hvor hængekøjerne hang inde under et par små havtag - nogenlunde tæt sammen - så kunne de ligge og hygge og snakke og tænke over tingene også i regnvejr - det var det mest brugte sted i hele institutionens område. Det kan jo næsten bruges hele året rundt også. Så det var da værd at prøve.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Ja det kræver så også lige at spørgeren også bygger et par halvtage
Ahh ja, men idéen er da meget god 

PS: jeg har nu fået et par lærke-stammer af skovfogeden - så dem sætter jeg skråt i jorden til hængekøjen. Så må øglen klare sig uden gynge lidt endnu..... 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis