Montering af indvendige døre

Hej

Skal til at montere nogen nye indvendige døre og er herved kommet lidt i tvivl. Vi har gulvspånplader, hvorpå det er meningen der skal lægges et laminatgulv (7-8 mm)

Skal gulvet lægges først eller er det lige meget?

Hvis døren kan sættes i inden gulvet, hvordan justerer jeg så højden? Skal jeg bare "hæve" døren 7-8 mm og så kan jeg lægge gulvet ind til bagefter?

Mvh Henrik
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare sætte døren direkte på spångulvet, du skal aligevel afslutte gulvet op til dørtrinnet med en kvartstaf liste.
Henrikhp.

Du kan som du selv skriver hæve dine døre, og lægge gulvet ind under bagefter, hvis du vil have fodtrin under dine døre, og så slutte af med en kvart starf eller fejeliste til sidst.

Har selv fjerne alle mine fodtrin hvor jer bor, det synes jeg er behageligt.

For at undgå træk kan der fås et lille tætnings beslag at montere i bunden af døren i en not, en filt eller gummi læbe som automatisk lukker tæt når døren lukkes.

Men du kan også lægge dit gulv først, der er frit valg.

Hængsler på nye døre kan i de fleste tilfælde justeres lidt op eller ned, så du får den helt rigtige afstand mellem dør og bundstykke.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Okay, det lyder godt. Tror jeg hæver dem en anelse fra gulvet. Tror i hvert fald det kommer til at se lidt underligt ud hvis ikke der er lidt trin på...

Tak for hjælpen...
Der er da ikke en eneste fordel ved "høje" bundstykker.
Den type gulv du nævner kan vel nærmest sammenlignes med et gulvtæppe!
Skrevet af Henrikhp på 06 apr 2011 12:21
Okay, det lyder godt. Tror jeg hæver dem en anelse fra gulvet. Tror i hvert fald det kommer til at se lidt underligt ud hvis ikke der er lidt trin på...

Tak for hjælpen...
Hvorfor dog det, i alle ældreboliger er der ingen dørtrin, der er såmæn også mange nye boliger der bliver bygget uden dette stykkke tåfjendske træ

Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 06 apr 2011 18:28
Hvorfor dog det, i alle ældreboliger er der ingen dørtrin, der er såmæn også mange nye boliger der bliver bygget uden dette stykkke tåfjendske træ


Rigtigt nok at man kan knalde tåen imod men jeg det må da lyd isolere bedre med en dør der slutter tæt til karm og bund stykke end at den "hænger" hen over gulvet?

Eller hva?

P.S. Kan godt se det er lige meget i de ældres boligere. De hører intet alligevel

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis der skal muciseres så højt, kan ungerne tage ørebøfferne på.
Gulvet skal lægges først, og så stiller du dine døre ovenpå bagefter, uanset om det er med eller uden bundstykke. Det er 100 gange nemmere, og du får også et pænere resultat.

http://www.lyrk.dk
Troede slet ikke man brugte bundstykker i indvendige døre længere.
Det er da 0 fordele og en masse ulemper!
Jeg kan sagtens se hvad i mener med at undvære bundstykket, og det ville jeg også helst. Det lader sig bare ikke gøre i dette tilfælde da det er døren til gæstebadeværelse (der ligger linoleum og der skal være en "op-kant" så vandet bliver derinde i tilfælde af en fejl-40).

Døren er nu monteret således at gulvet lige akkurat kan gå under bundstykket. Var nødt til at hæve døren da jeg ellers ikke ville have mulighed for at montere et kvart-stafliste... Resultatet er i hvert fald godt så nu mangler jeg kun 2 mere ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis